Hoe harder KPN Telecom worstelt om uit het schuldenmoeras te komen, hoe dieper de telecomaanbieder wegzakt in de taaie cijferbrij. Met het instorten van de beurskoers vloeit ook de financiële slagkracht uit het bedrijf weg. De ambitieuze keuzes die KPN heeft gemaakt hebben zich tegen het bedrijf gekeerd. Overname lijkt nog slechts een kwestie van tijd.
KPN is een bedrijf met twee gezichten. Op het internationale toneel is het een speler die mee wilde doen met de groten en daarbij lelijk zijn neus gestoten heeft. Tekenend is de uitspraak van topman Paul Smits, nog geen jaar geleden in Computable, dat hij in de champions league van Europa wil spelen. De hoogste schulden heeft KPN in zijn streven naar die Europese toppositie opgelopen, met name in Duitsland, door de aankoop van E-Plus en dure Umts-licenties.
Op het binnenlandse toneel daarentegen is de voormalige monopolist een, zoals toezichthouder Opta het formuleert, aanbieder met aanmerkelijke marktmacht. Het jaarverslag van Opta bevat een lijst met geschillen die nieuwe spelers op de telecom-markt bij de toezichthouder hebben aangespannen tegen KPN wegens tegenwerking van die nieuwkomers. Veel vrienden heeft het bedrijf niet in de markt.
Ook het belangrijkste kapitaalgoed, het klantenbestand, roert zich. In een recent rapport van de BTG krijgt KPN een vernietigende beoordeling. Veel grootzakelijke gebruikers zijn ontevreden over het bedrijf, dat bureaucratie, traagheid en een geringe dienstbaarheid wordt verweten.
Het is geen toeval dat KPN onder vuur ligt van beleggers, analisten, toezichthouder, concurrenten en klanten. Het bedrijf is er na jaren nog steeds niet in geslaagd zijn monopolistische veren af te schudden. Om dat te veranderen is een radicale cultuuromslag nodig. In de huidige situatie zal die vermoedelijk komen vanuit een buitenlandse koper.
Marco van der Hoeven, Redacteur Computable