De kosten voor het in de lucht houden van de bedrijfswebsites verplaatsen zich van het it-budget naar dat het budget voor public relations en marketing. Internet, multimedia cd-rom’s en het mobieltje zijn niet meer dan de gereedschappen waarmee het bedrijfsimago wordt uitgedragen. Dat lijkt de achtergrond van de recente fusie tussen het Nederlandse ict-bedrijf Lost Boys en het Duitse reclamebureau Metadesign.
Metadesign is onder meer verantwoordelijk voor het herstel van het imago van autofabrikant Audi. Tien jaar terug was het rijden in een dergelijk voertuig synoniem met burgerlijkheid. Dankzij de strategie van Metadesign is een bestuurder van een Audi nu juist vooruitstrevend.
De website van Metadesign bewijst hoever hun invloed reikt bij de autofabriek: "Lanceert Audi een nieuw product, dan werken we hand in hand om de communicatie te coördineren in een veelheid van media. Een centrale intranetserver is de springplank voor het wereldwijd uitdragen van het nieuwe merk."
Omzet
Metadesign werkt aan de identiteit en de merknaam van zes financiële instellingen, zestien ict-bedrijven en negen uitgevers – en dit is slechts een selectie. Op de lijst pronken onder meer Sony, Netscape, AT&T en Ernst & Young. Sinds 16 mei is Metadesign onderdeel van Lost Boys. De twee bedrijven (met samen 700 medewerkers) hebben gezamenlijk een omzet van 35 miljoen euro en beschikken over een netwerk van kantoren in negen steden, waaronder Amsterdam, Berlijn, Madrid, San Fransisco en Warschau. De overname wordt betaald door onderling aandelen te ruilen. Lost Boys-topman Michiel Mol wordt in de Raad van Bestuur bijgestaan door Hans Krüger van Metadesign.
Voor lid van de Raad van Bestuur Bas Verhart is de fusie een logische volgende stap in de ontwikkeling van Lost Boys. Het werkterrein omvat nu multimediaproducten en pc-gebaseerd internet. Activiteiten op het gebied van mobiel internet zijn gestart. Volgens Verhart maakt Lost Boys zich ook klaar voor de interactieve televisie en het digitaliseren van winkelinrichtingen. "Zodat een klant na de koop een cd-rom meekrijgt en nog eens terugkeert via de website van de winkel of het product."
Het werk van Metadesign, branding, is een toevoeging aan deze digitale ontwerpactiviteiten. Volgens het gezamenlijke persbericht zullen de klanten van Lost Boys en Metadesign baat hebben aan de combinatie van branding en het ontwerp van digitale interfaces.
Distributiekanalen
Lost Boys kocht een week eerder het Franse Lab Production. Waarom fuseert het nu met Metadesign? "Zie Lab als het Franse Lost Boys: met die acquisitie vergroten we het werkterrein. Door de fusie met Metadesign voegen we een competentie toe." Met Metadesign betreedt het bedrijf de markt van het bedrijfsimago. "Bedrijven weten niet hoe om te gaan met de nieuwe distributiekanalen, zoals breedband-internet en interactieve televisie. Ze hebben geen idee welke nieuwe producten daaruit kunnen voortkomen."
Verhart voorspelt dat de ’toegevoegde waarde’ van Metadesign zal leiden tot meer koppelingen tussen de bedrijfswebsite, ontworpen en gemaakt door Lost Boys, en de backoffice systemen die de verkoop van het product regelen. "We zullen de bestaande verkoopkanalen koppelen met dat wat online gebeurt. Digitale media wordt een belangrijk onderdeel van het zakendoen; het is van belang voor het merk, de prijs, de productstrategie en de promotie."
De telecomsector en de financiële dienstverlening lopen voorop met het integreren van marketingstrategie en digitale media, denkt Verhart. Op voorhand sluit hij echter geen enkele opdrachtgever uit. Zoals een spijkerbroekenfabrikant of een supermarkt? "Dat kan; de klant moet in de winkel hetzelfde gevoel beleven als elders, bijvoorbeeld op de site. Een beter voorbeeld is het uitbreiden van een bekende koffieketen met bijvoorbeeld bancaire diensten. Je gebruikt de winkel om het merk op te bouwen en zo de nieuwe diensten te verkopen."