Zowel leveranciers als analisten geven toe dat, ondanks alle publiciteit, de Nederlandse crm-markt relatief klein is.
Toch lijkt de vraag, na het magere jaar 2000 en de tegenvallende eerste maanden van dit jaar, toe te nemen. Voor kleinere crm-leveranciers als Applix betekent dit dat omzet en winst nog steeds onder druk staan. Een gesprek met directeur Frank Fidder over de voorzichtige groei van de crm-markt.
Binnen het brede scala dat crm ondertussen vormt in de software-markt is Applix vooral actief op de gebieden service management- en helpdesk-applicaties. Frank Fidder, directeur van Applix Nederland, beschrijft de markt waarin het bedrijf opereert als "de sub van het hogere segment". Applix waagt zich niet hoger, en hoewel veel crm-leveranciers zich richting mkb bewegen houdt Fidder ook dat naar eigen zeggen zoveel mogelijk af.
Fidder: "Er zijn wel een aantal grote spelers die zich in de richting van het middensegment begeven. Maar de ‘light’-variant van de producten van leveranciers als SAP en Siebel is vaak niet meer dan een marketingkreet. Wij opereren bewust in het segment boven het mkb, voor het allerhoogste segment hebben we nog niet de vorm om succesvol te zijn."
Kijk voor het complete bericht in de Computable van 1 juni.