De financiële wereld is een aantrekkelijke markt voor softwarebedrijven. Maar banken zijn conservatieve instellingen, waar nieuwkomers weinig kans hebben. Ook bestaande leveranciers zijn weinig vooruitstrevend. Een recent onderzoek naar backoffice automatisering geeft aan dat banken weinig keus hebben, en dat eigenlijk ook niet willen.
Drie leveranciers domineren de markt voor internationale bancaire backoffice systemen: Temenos met Globus, I-Flex met Flexcube en MKI-Frustum met Opics. In 2000 waren zij de enige bedrijven die veel contracten met nieuwe klanten binnenhaalden: respectievelijk 42, 26 en 25. Een lange lijst andere leveranciers volgt met een score van nul tot negen contracten. Dit blijkt uit de jaarlijkse Sales League Table van International Banking Systems, waar de betrokken softwarebedrijven ieder jaar met spanning naar uitkijken.
Samensteller Martin Whybrow was vorige week in Nederland om zijn visie op de markt voor bancaire systemen toe te lichten. Hij noemt de backoffice markt voor banken een ’three horse race’, die zich kenmerkt door een gebrek aan keuzevrijheid voor banken. Die beperkte keuzevrijheid is overigens voor een deel te wijten aan de geslotenheid van de financiële wereld zelf. Banken kiezen zelf voor vertrouwde, gevestigde namen met indrukwekkende referenties. Nieuwkomers hebben moeite de hechte, gesloten markt te penetreren.
Geen slecht jaar
Veel leveranciers van bancaire systemen hebben geklaagd dat het jaar 2000 een slecht jaar was voor hun marktgebied, maar Whybrow bestrijdt dit. Het is inderdaad voor een aantal leveranciers een moeizaam jaar geweest, maar over het geheel genomen was 2000 juist een goede periode. Het probleem schuilt erin dat steeds meer contracten terecht komen in handen van steeds minder leveranciers; Temenos, I-Flex en MKI-Frustum.
Zij ontlenen hun kracht aan een steeds sterker groeiend klantenbestand en daarmee een indrukwekkend aantal referenties. Dit versterkt elkaar, omdat met name in de bankwereld gebruikers kiezen voor bewezen, vertrouwde systemen. Lijstaanvoerder voor 2000 Temenos heeft met Globus de meeste nieuwe klanten binnengehaald. Het bedrijf bestaat al vanaf het midden van de jaren tachtig, toen het een systeem ontwikkelde op basis van de Universe database. Daar is het bedrijf nu na lange tijd vanaf gestapt De nieuwe producten zijn geënt op DB2 en Oracle.
Concurrent MKI is in termen van aantallen gebruikers de onbetwiste marktleider. I-Flex is de jongste aanbieder. Dit bedrijf heeft sinds de introductie in 1997 een stormachtige groei doorgemaakt. Die is echter niet volledig op eigen kracht gerealiseerd. I-Flex is voortgekomen uit Citil, de softwaretak van de grote Amerikaanse bank Citicorp. Deze referentie heeft I-Flex, waar Citicorp nog steeds voor 49,5 procent aandeelhouder van is, geen windeieren gelegd.
De naam I-Flex is in plaats gekomen van Citil om de relatie met Citicorp niet teveel op de voorgrond te laten treden. Whybrow wijst erop dat het niet altijd in het voordeel is van I-Flex dat het dochter is van een internationaal agressief opererende Amerikaanse bank. Bovendien is hierdoor de Amerikaanse markt voor de afzet van Flexcube gesloten.
Nieuwkomers
Toch verkeert I-Flex in een comfortabele positie, zeker vergeleken met nieuwkomers zonder groot moederbedrijf. Whybrow: "In het verleden zijn er veel nieuwe aanbieders geweest, maar gebruikers wilden die met geen tang aanraken." Slechts twee bedrijven komend voorzichtig op in lijst van IBS: Calypso Technologies en Demica. Calypso is een nieuwe speler die er met een volledig in Java geprogrammeerd systeem in is geslaagd een aantal grote banken aan zich te binden. De opkomst van Calypso markeert een belangrijke trend in bancaire systemen: het vervangen van leveranciersgebonden door open standaarden.
Demica, met Sybase als belangrijke investeerder, levert objectgeoriënteerde software die eveneens afwijkt van de gangbare modulaire systemen. Alleen heeft het systeem van Demica nog geen goede referenties opgeleverd. Volgens Whybrow heeft een Portugese bank het systeem wel aangeschaft, maar het in zeer korte tijd weer eruit gegooid. Volgens de analist gebeurt het zelden dat bestaande leveranciers met een volledig vernieuwd product komen.
Ook in de keuze van het leveranciersmodel blijkt de bankwereld behoudend. Mogelijkheden tot uitbesteden en asp zijn er wel, maar slechts weinig banken zijn bereid hun backoffice-systemen uit handen te geven. Zo zijn op de Engelse markt al meer dan twee jaar bedrijven actief die deze diensten aan banken aanbieden, maar tot nu toe zijn zij er niet in geslaagd klanten in deze behoudende sector te winnen.