UPC heeft in Amsterdam ondanks fanatieke belacties geen wezenlijk aandeel in het belverkeer. Dat komt voornamelijk omdat het nog steeds niet lekker zit met de kwaliteit van de belverbindingen via de kabel.
Daar komt bij dat de facturering voor kabelbedrijven ook een onbekend en kostbaar onderdeel is. Essent en Casema zetten daarom de investeringen stop. UPC claimt dan wel 145 duizend bellers op het UPC-net, maar wie naar dat net kijkt komt tot de ontdekking dat zelfs dat aantal op het totaal aantal aangeslotenen niet de moeite waard is. En dat er door kabelaars veel geld in de telefonie moet worden gestoken is een heel duidelijke zaak. Alleen al het opwaarderen van de kabels heeft tien miljoen gulden gekost. En wat Essent en Casema betreft blijft het daar voorlopig bij. Er wordt niet meer geïnvesteerd. Schuld is de Opta die aan KPN eisen stelde. KPN verlaagde met name de lokale tarieven dusdanig dat er volgens Essent en Casema niet meer te concurreren valt. Men zit eigenlijk het meest in het zogenaamde Voice over IP. Als telefonie via het Web volwassen wordt dan kunnen de kabelaars zich voorstellen dat ze met telefonie weer meedoen. Want dan worden internet en spraak via hetzelfde medium, het internetprotocol, aangeboden. France Télécom evenals UPC zijn daarmee bezig en FT is de moeder van Casema. UPC sloot een samenwerkingsverband met Cisco voor VoIP. Hoewel het in principe goed werkt kan niemand nog voorspellen wanneer dat in de toekomst een commercieel aanbod kan worden.