Hoewel fusies en overnames in de IT-sector vrijwel dagelijks aan de orde zijn, leiden ze vaak niet tot de beoogde kostenbesparingen en hogere tevredenheid van klanten.
Dit meldt het Londense onderzoeksbureau The Bathwick Group. Volgens een recent rapport van het bureau is van de 137 senior IT-managers minder dan 20% van mening dat fusies en overnames hebben geleid tot kostenbesparingen. Slechts 42% vindt dat de klanttevredenheid is bevorderd.
Tevens blijkt IT een ondergeschoven kindje tijdens acquisitiebesprekingen. Hoewel één op de vijf fusies of overnames uiteindelijk strandt of vertraging oploopt vanwege IT-gerelateerde problemen, wordt slechts de helft van de IT-managers geraadpleegd door de eigen directie of een fusie of overname vanuit de IT-oogpunt gezien mogelijk of wenselijk is. Vooral immateriële activa zoals kennis en vaardigheden op IT-gebied worden onderbelicht.
Een andere uitkomst van het onderzoek is dat de functie van IT-directeur verandert. Rond de 70% van de vraagstukken waarover de IT-directeur moet besluiten, is van niet-technische aard, zodat een steeds groter beroep wordt gedaan op zijn marketing- en financiële vaardigheden (aldus 28% respectievelijk 30% van de ondervraagden). 24% Acht kennis op het gebied van de ontwikkeling van producten en diensten voor klanten van belang.
Nu de IT-manager lijkt uit te groeien tot eenall rounder, is het niet verwonderlijk dat hij steeds vaker een carrière buiten zijn specialisatie ambieert. Van de ondervraagden ziet 10% een positie als lid van de raad van bestuur als volgende carrièrestap.