De Amerikaanse fabrikant van handelsoftware stelde twee maanden terug in een winstwaarschuwing zijn groeiplannen drastisch bij. De tegenvallende omzetcijfers dwongen de onderneming af te zien van de overname van Agile. Alleen procurement-software kan het bedrijf nu winstgevendheid brengen.
Arjan Konings, general manager Ariba Noord-Europa, ziet onder procurement alles vallen wat tussen inkopende en leverende partijen gebeurt. "De afgekeste overname van Agile betekent niet dat we stoppen met software voor publieke marktplaatsen, zoals sommige Amerikaanse journalisten prompt beweerden. Met een verbreding van onze focus zouden wij minder snel succesvol zijn. Specialisatie op het gebied van procurement levert wel die winstgevendheid op is ons idee. Dat betekent dat we ons niet meer richten op software, waarmee technologiebedrijven gezamenlijk producten kunnen ontwikkelen en fabriceren, maar voornamelijk op inkoopsoftware."
De omzet van Ariba voor het kwartaal dat 31 maart afliep, lag rond de negentig miljoen dollar, terwijl het bedrijf eerder 170 miljoen dollar verwachtte om te zetten. "We hebben ook in Nederland een mindere tijd achter de rug", vervolgt Konings. "Wereldwijd heeft Ariba 30 procent van zijn personeel ontslagen. Er werken nu nog veertig mensen bij het Nederlandse kantoor van Ariba. Een klein deel richt zich op technische ondersteuning en andere activiteiten voor de Europese regio. De rest van het personeel is gericht op de Nederlandse markt." In totaal werden in de ontslagronde rond de zevenhonderd medewerkers op straat gezet.
Handvol klanten
"Op dit moment heeft Ariba in Nederland ruim twintig klanten, waaronder de NS en ABN Amro", zegt Konings. "Dochters van Amerikaanse multinationals niet meegerekend zijn het er ruim tien. We hebben op dit moment genoeg ijzers in het vuur om het aantal klanten over negen maanden te verdubbelen."
Het enthousiasme van leveranciers voor het netwerk kan beter aldus Konings, ook al zorgen grote partijen ervoor dat ze hun eigen leveranciers meenemen. "Er zijn in Nederland tientallen en geen duizenden leveranciers aangesloten op het netwerk, waar onze klanten gebruik van kunnen maken bij hun elektronische handel. We willen meer leveranciers aansluiten door het aantrekkelijker te maken voor leveranciers. Allereerst kunnen zij het netwerk gratis gebruiken. Daarnaast bieden wij leveranciers de mogelijkheid om hun handelsproces te automatiseren. Dat kan door alleen de inkooporders elektronisch te versturen, maar ook uitgebreider door het ordersysteem te koppelen aan het handelsnetwerk."
Nieuwste facet aan de Ariba-software noemt Konings het zogenaamde sourcing, waarmee bedrijven offerte-aanvragen via internet kunnen verspreiden naar leveranciers om zo biedingen te vragen. Dergelijke biedingen stelt bedrijven in staat om zo voordelig mogelijk producten in te kopen.
Strategie
In het kader van contact met klanten bezochten Ariba-topmannen Larry Mueller en Keith Krach vorige week de Nederlandse Ariba vestiging. Onlangs nam Mueller de post van chief executive officer van Krach over. "Ik ben één van de zeven oprichters van het bedrijf", is de verklaring die Krach in een kort gesprek met Computable gaf. "Mijn rol als voorzitter stelt mij in staat om me volledig op de strategie te richten. Larry Mueler gaat het bedrijf nu direct leiden als ceo. Ik ben vijf jaar verantwoordelijk geweest voor de dagelijkse leiding van het bedrijf en het is nu het moment dat iemand met een frisse kijk op de zaken deze taak van mij overneemt." Krach blijft aan als voorzitter Raad van Bestuur.
"Als investeerder zag ik alleen maar internetbedrijven op de markt verschijnen, die zich richtten op de verkoop van artikelen voor de consumentenmarkt via een website. Samen met de zes andere oprichters van Ariba hadden wij juist het idee om ons te richten op handel tussen bedrijven."
"We hebben aan zestig grote bedrijven gevraagd over hun ervaringen en problemen rond het inkopen van producten. Dat is de basis geweest voor het systeem dat we hebben ontworpen. Afgezien van de voordelen en gemakken van internet zagen wij een eenvoudige gebruikersinterface, instelbare businessregels en integratie met logistieke en financiële systemen als vereisten voor het door ons te ontwerpen systeem. Met dat product hebben we vervolgens de markt veroverd."