Op 1 oktober dit jaar start het nieuwe licentieprogramma van Microsoft. Hierin haalt de software-ontwikkelaar de banden met zijn klanten nauwer aan, onder meer met een automatische opwaarderingovereenkomst en een softwareabonnement. Het nieuwe model is eenvoudiger dan het oude, en pakt vooral voordelig uit voor trouwe klanten. Wie onregelmatig software koopt is duurder uit.
Microsoft stroomlijnt zijn licentiebeleid voor zakelijke gebruikers. Na kritiek van gebruikers en analisten dat het bestaande programma te ingewikkeld, inflexibel en bewerkelijk is, voert het bedrijf enkele ingrijpende wijzigingen door. Die liggen voor een deel in het verlengde van de overkoepelende .Net-strategie. De ontwikkelaar zet dit jaar onder meer de eerste serieuze stap naar het aanbieden van zijn software als dienst.
Michel van der Bel, directeur van de Enterprise en Partner Groep, wil niet spreken van een asp-model, omdat het in dit geval uitsluitend gaat om de software, en niet om bijbehorende diensten en eventueel hardware. De gebruikers rekenen per jaar de gebruikte software af. Van der Bel: "Op lange termijn moet software een dienst worden. Dit abonnementsmodel sluit daarop aan."
Meer bedrijven
De drie overkoepelende licentieprogramma’s – Open, Select en Enterprise Agreement – blijven bestaan. Microsoft geeft in het nieuwe programma wel meer bedrijven de mogelijkheid gebruik te maken van de Enterprise Agreement Optie. Met deze licentievorm sluiten grote ondernemingen licenties af op basis van het aantal pc’s. De toelatingsgrens wordt verlaagd van vijfhonderd tot 250 desktops.
In het kader van de nieuwe licentiepolitiek zal de huidige verwarrende letterbrij voor opwaardeermogelijkheden (zoals VUP, CUP, PUP en UA) verdwijnen. Hiervoor in de plaats komt het begrip Software Assurance. Met deze verzekering krijgen gebruikers tijdens de looptijd van de overeenkomst automatisch de nieuwste versies van Microsoft-producten. De bedrijven die overgaan op deze licentieovereenkomst krijgen bovendien een ‘Software Assurance Membership’.
Dit moet volgens Microsoft uiteindelijk op de grootzakelijke markt de hoeksteen worden van de ondersteuning. Grootzakelijke klanten die ondersteuning willen van Microsoft, moeten dan op termijn wel al hun desktop- en serversoftwarelicenties onderbrengen in het Software Assurance-programma.
Duurder
Het nieuwe programma stimuleert ook op een andere manier regelmatige opwaardering. Volgens Microsoft is het nieuwe volumelicentie-aanbod bedoeld om in te spelen op het inkoopgedrag van de meerderheid van de grote klanten. Voor de meesten van hen, volgens het bedrijf 80 procent, blijven de kosten gelijk. Ondernemingen echter die op onregelmatige basis nieuwe software aanschaffen kunnen in het nieuwe programma duurder uit zijn.
Michel van der Bel voorziet weinig problemen, omdat het programma volgens hem is opgesteld op basis van de wensen van gebruikers. "Vanuit de markt kregen we te horen dat er behoefte was aan een transparant, duidelijk en minder complex licentiemodel. Daarnaast ligt deze aankondiging in het verlengde van onze .Net-strategie."
Van der Bel verwacht niet dat de automatische opwaardering van software op weerstand zal stuiten: "De opwaardering naar nieuwe technologie vindt nu zelfs sneller plaats dan vroeger. Een tijd geleden gebruikten bedrijven it om hun kosten omlaag te brengen, nu kijken ze naar de opbrengsten. We zijn daarom gegroeid van kantoorautomatisering naar het leveren van bedrijfskritische systemen."
Er is volgens hem in de markt geen sprake van terughoudendheid in software-investeringen. "Ik zie soms eerder een versnelling van de investeringen. Over de hele breedte van de markt zijn bedrijven bereid te investeren." De nieuwe licentiepolitiek staat volgens hem los van de lopende anti-piraterij campagnes die Microsoft zelfstandig en met de BSA (business software alliance) organiseert.