Microsoft brengt zijn nieuwe besturingsysteem op 25 oktober op de markt. Hiermee maakt het concern een eind aan het gespeculeer over zijn nieuwste OS. Zo deden geruchten de ronde dat XP pas in 2002 op de markt zou komen.
Om te benadrukken hoe belangrijk het besturingssysteem is voor de consument, lanceert Microsoft een campagne die in de honderden miljoenen dollars loopt. Volgens het bedrijf uit Redmond is het marketingbudget voor XP alleen al voor de eerste vier maanden na de lancering, twee keer zo groot als de hele marketingoperatie rondom Windows 95.
De computerfabrikanten hopen dat XP ervoor zorgt dat de markt voor pc’s weer aantrekt. Volgens onderzoek van IDC daalde de verkoop van personal computers in Amerika in het eerste kwartaal met 9,5 procent. Vooral in de lucratieve decembermaand moeten veel machines met XP verkocht worden. Microsoft verwacht met de feestdagen dan ook een flinke slag te slaan, omdat naast XP dan ook zijn Xbox spelcomputer beschikbaar is.
Windows XP maakt gebruik van de code van de stabielere Windows NT-kernel en beschikt onder meer over een nieuwe grafische gebruikersinterface en een controversiële kopieerbeveiliging . Het OS komt in twee versie op de markt: een voor de thuisgebruiker en een voor de zakelijke markt. Over de prijzen is nog niets bekend.