Het aantal gebruikers dat m-commerce wil gebruiken, daalt snel. Slechts twaalf procent van de mobiele bellers is van plan straks aankopen te doen via de mobiele telefoon.
Begin dit jaar was nog 32 procent dat van plan, zo blijkt uit onderzoek van AT Kearney. Afgaand op deze cijfers (en aangenomen dat een steekproef pakweg tweehonderd bellers per land een representatief beeld geeft) doen telecombedrijven er dus goed aan hun marketinginspanningen op te voeren en de consument te overtuigen van het nut van m-commerce, willen ze hun investeringen in 3G-licenties ooit terug verdienen.
De internationale consultant baseert zich op een enquête onder zestienhonderd mobiele bellers verspreid over acht landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk en Finland. Terwijl er veel wordt geïnvesteerd in m-commerce, daalt dus de interesse van potentiële gebruikers. Minder dan 1 procent van de ondervraagde mobiele bellers heeft ooit een dienst of een product aangeschaft via de mobiele telefoon. En dat gebeurde alleen in Japan, het Verenigd Koninkrijk en Finland.
Hoewel de fiducie onder (toekomstige) gebruikers in m-commerce daalt, stijgt het gebruik van andere mobiele diensten – juist bij gebruikers met internetfunctionaliteiten op hun telefoon. Ongeveer 75 procent van de Europese respondenten en 60 procent van de Japanse respondenten, verstuurd en ontvangt sms-berichten met zijn mobiele telefoon. Maar dat sms-services een succes zijn, was al bekend. En dat succes heeft bewezen dat het voorspellen van toekomstig gebruik van (nieuwe) telecommunicatietoepassingen niet eenvoudig is. Want in marketing van sms-toepassingen heeft de sector aanvankelijk nauwelijks geïnvesteerd.