KPN Telecom test op dit moment technieken voor interactieve televisie, video on demand (VoD) en spelletjes voor consumenten via DSL.
Als de testfase succesvol wordt afgerond, kan KPN zijn opbrengsten uit het vaste net vergroten en gaat het telecomconcern de concurrentie aan met overeenkomstige services, zoals van UPC. KPN heeft nog wel een commerciële uitzendlicentie nodig om de services daadwerkelijk te kunnen aanbieden, maar het Commissariaat van de Media kan vooralsnog geen redenen bedenken waarom een dergelijke licentie niet zou worden verstrekt.
Volgens sommige analisten in de telecommunicatie-industrie zou de levering van onder andere interactieve televisie een juiste stap zijn voor de Europese telecomconcerns, zoals KPN. Daarmee kunnen ze namelijk voorkomen dat kabelbedrijven, zoals UPC, en satellietservices een groot deel van communicatiekoek opeist. Andere analisten wijzen er juist op dat het aanbieden van de interactieve services niet voor een habbekrats kan. En dat is voor de toch al zwaar in de schulden zittende Europese telecombedrijven minder goed nieuws. De kosten voor het realiseren van de services worden voor KPN geschat op rond de 1 miljard euro. De set-top boxen kosten darnaast nog eens 555 euro per stuk. Dat zou dus een zware last betekenen voor het door schulden (21,9 miljard euro) geplaagde KPN. Een van de manieren om de investeringen terug te winnen is een hoge abonnementsprijs voor de gebruikers.