Oracle hoopt klanten komende maandag alvast te interesseren voor zijn nieuwe database door details van de nieuwe systeemmanagement-functionaliteit vrij te geven.
Die nieuwe functionaliteit maakt het mogelijk de onderhoudskosten van de database met veertig procent te verlagen, claimt Oracle. Er is de marktleider veel aan gelegen de introductie, die gepland staat voor 14 juni, een succes te maken, want het voor het eerst sinds 1998 dat het bedrijf een hele nieuwe database op de markt brengt.
Daarbij is de concurrentie in de databasemarkt op dit moment heviger dan ooit. Zo kocht IBM, Oracle’s voornaamste concurrent, vorige week voor 1 miljard dollar in contanten de databaseactiviteiten van het zieltogende Informix. IBM groeide in de databasemarkt het afgelopen kwartaal bovendien veel sneller (36 procent) dan Oracle, dat zijn afzet met zes procent zag toenemen.
Bob Shimp,director of marketing for Oracle 9i, maakt zich volgensComputerwire echter geen zorgen. IBM rapporteerde dan wel 36 procent groei, maar dat was afgezet tegen een zeer slecht kwartaal een jaar eerder. In dollars groeide de omzet van Oracle twee keer zo snel als die van IBM, beweert Shimp. En veel belangrijker vindt hij nog dat Oracle met een gloednieuw product op de markt komt, terwijl IBM en Microsoft het voorlopig nog met ‘gedateerde’ producten moeten doen.