Ict-dienstverlener Ntnt stelt de komende jaren tientallen automatiseerders tegen kostprijs beschikbaar voor klussen bij non-profit organisaties, vertelt directeur Jan Zoetjes. "We willen iets teruggeven aan de samenleving."
Het klantenbestand van Ntnt bevat nauwelijks ideële instellingen. "Onze verkopers komen ze wel tegen. Maar dergelijke organisaties zitten echter altijd met een budgettair probleem."
Naast het geld ziet de directeur nog een tweede obstakel voor de ict-werkzaamheden bij non-profit organisaties. De non-profit sector oefent geen grote aantrekkingskracht uit op automatiseerders, door gebrek aan afwisseling en carrièremogelijkheden en door de niet-commerciële salarissen.
Arbeidstijd
Behoefte aan professionele automatiseringsdiensten is er wel. Volgens de directeur leeft er onder de vijfhonderd automatiseerders van Ntnt ook de wens om bij non-profit organisaties actief te zijn. Om de non-profit sector wat de prijs betreft te kunnen bedienen, stelt het management 5 procent van de arbeidstijd tegen kostprijs beschikbaar deze sector.
Zoetjes: "Het is niet 100 procent zakelijk gedacht, en tegen die prijs werken drukt natuurlijk negatief op onze resultaten. Desondanks hebben we toch besloten de komende jaren enkele tientallen automatiseerders beschikbaar te stellen." Dit jaar verwacht de directeur zo’n dertig ict’ers fulltime in te zetten in de non-profit sector. Volgend jaar moet dat groeien tot zo’n vijftig medewerkers.
Het bedrijf hoopt dat het initiatief wordt overgenomen door andere bedrijven in de ict-sector. "De branche kan een beter imago gebruiken", vindt Zoetjes. Snel geld, dure auto’s en een absoluut gebrek aan maatschappelijke betrokkenheid overheersen volgens hem. "Maatschappelijk verantwoord ondernemen loont. De medewerkers zijn beter gemotiveerd en het bedrijf kweekt goodwill."
Hij ziet de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven groeien: "We hebben allemaal onze koopwoning. Iedereen gaat vier keer per jaar op vakantie. Tegelijkertijd kijk je om je heen en hoor je over de problemen in bijvoorbeeld de zorgsector, daar waar je ouders terecht gaan komen. Bezinning volgt haast vanzelf."
Karakter
Zoetjes wil nog niet openbaren met welke non-profit bedrijven hij reeds contact heeft. "Denk maar aan een organisatie die zich bezig houdt met de bestrijding van astma, iets als het Rode Kruis en een heleboel kleintjes waar ik nog nooit van gehoord heb."
Het bedrijf geeft de voorkeur aan organisaties met niet controversiële doelen, zoals kanker- of aids-bestrijding. De directeur wil er voor waken zich in te laten met politieke organisaties. "Ik sluit op voorhand geen enkel initiatief uit, maar we zullen best organisaties tegenkomen waaraan we geen diensten willen leveren."
De ict’ers van Ntnt reageren volgens Zoetjes enthousiast op het initiatief. "Het is prettig om goed te doen."