Cisco introduceert deze week de in februari beloofde hard- en softwareproducten voor internet-protocol-telefonie.
De nieuwe IP-applicaties, waaronder Cisco Personal Assistant en Unity 2.46 unified messaging, zijn bedoeld om het gebruiksgemak van IP-telefonie te vergroten. Conference calls, spraakherkenning, voicemail, email en faxberichten in één inbox; gebruikers moeten het voortaan kunnen instellen zonder tussenkomst van een systeembeheerder. Alle nieuwe producten passen binnen de Avvid (Architecture for Voice, Video and Integrated Data) architectuur.
Cisco verwacht dat de nieuwe features van de IP-telefoons zeker grote bedrijven aanspreken, omdat de onderhoudskosten lager zijn en de kosten voor het internationale telefoonverkeer aanzienlijk zullen dalen als dat voortaan via internet loopt. Bovendien zijn de IP-telefoons ook in aanschaf goedkoper dan de traditionele telefoons die ze moeten vervangen. Dat is bijvoorbeeld de reden dat de U.S. Marine Forces Reserve al bezig is op al zijn locaties telefoons te vervangen door IP-telefoons.
Dow Chemical is inmiddels bezig met een proefproject waarbij duizenden IP-telefoons van Cisco aan het wereldwijde IP-netwerk aangesloten zijn. Dow Chemical wil naar eigen zeggen "de best bereikbare onderneming ter wereld worden", en IP-telefonie moet daar een belangrijke bijdrage aan leveren.