De geruchtenmachine draaide op volle toeren toen Tie, gespecialiseerd in elektronisch berichtenverkeer, aangaf geld te zoeken om het geplande verlies over het boekjaar 2000 te kunnen dekken. De radicale verslechtering van het investeringsklimaat resulteerde bijna in het zoveelste dotcom-drama.
We zochten twee miljoen euro om het ‘profit improvement plan’ dat Tie in 2002 winstgevend moet maken te kunnen uitvoeren", zegt Dick Raman, president van het sinds maart 2000 aan de beurs genoteerde Tie. "Van onze huisbankier ING kregen we geen stuiver krediet. Zodra bekend wordt dat je geld nodig hebt, dan kom je in een circus terecht waar de aasgieren en de wolven elkaar voor de voeten lopen. ‘Jullie hebben twee miljoen euro nodig, doe mij dan maar de hele tent, want anders ben je failliet’ was de insteek van investeerders. Dat is een koude douche als een aantal maanden daarvoor op de top van de internethype een investering van tientallen miljoenen euro geen enkel probleem was."
"Je wilt niet weten wat voor oneerbare voorstellen we hebben gekregen van partijen die denken: ‘we inhaleren die tent wel even’. Men vond het omhulsel van Tie wel mooi: een aardig kantoorpand en een beursnotering. Als je de mensen maar op straat gooit, want dat geklets over dat elektronisch zakendoen, daar moet je natuurlijk een fatsoenlijke onderneming van maken."
"Ik ben afgebekt door jongetjes die koud van school afkwamen en toevallig bij een of andere bank werkten en dan konden zeggen: ‘Goh meneer Raman wel twaalf miljoen euro verbrand in een jaar.’ Heb ik daar dan ooit een geheim van gemaakt? Pak de emissieprospectus erbij. Daarin is duidelijk te lezen dat deze investering ons de kans gaf om breed, groot en met heel veel kostenbesparing voor onze klanten aan de slag te gaan."
Expansie
"Tie had heel duidelijk het plan om met het geld dat uit de markt is gehaald andere edi-bedrijven (electronic data interchange) over te nemen om schaalgrootte te realiseren. In totaal hebben we 21 miljoen van de veertig miljoen euro die we uit de beursnotering wisten te halen aan acquisities besteed. Als gevolg van deze en andere investeringen heeft Tie vorig jaar een verlies gedraaid van twaalf miljoen euro op een omzet van negen miljoen. Doel van deze investering was een verviervoudiging van de omzet in 2002."
"De redding komt van twee kanten. Een groep Nederlandse privé investeerders steekt 1,1 miljoen euro in Tie. Wij plaatsen voor dit bedrag onderhands 916.665 aandelen. Daarnaast biedt een Amerikaanse investeerder ons de mogelijkheid om hen maximaal een bedrag van twaalf miljoen euro aan aandelen in handen te geven. Hun aanbod kwam totaal uit de lucht vallen. ‘Wij hebben besloten dat we jullie deze investering aanbieden, want je zult wel geld nodig hebben.”Nou ja, eh yes’, was mijn antwoord."
Edi combineren met internet
"Tie heeft altijd gezegd dat edi en internet complementair zijn. In 1998 is er vanuit de Eema (European electronic messaging association) een voorstel aan het Cefact-orgaan van de Verenigde Naties gedaan om edi en XML te combineren", zegt Dick Raman president van Tie. "Dat was vloeken in de kerk. Het op edi gerichte Cefact beschouwde internet als een vuilnisbak dat zeker niet voor elektronisch zakendoen te gebruiken was. Bij de voorstanders van XML leefde juist het idee dat edi mislukt was."
"In 1999 hebben Cefact en Oasis, een verzameling van it-producenten, de XML-smaak Ebxml ter ratificatie voorgelegd aan de Verenigde Naties. Ik werd als enige niet-Amerikaan in de stuurgroep van Ebxml geplaatst met de visie dat verschillende talen en culturen mee moeten in de nieuwe standaard. Op de laatste plenaire sessie van de Ebxml-stuurgroep in mei in Wenen krijgt de standaard een officiële status."
"De infrastructuurvoorzieningen voor elektronische handel met het protocol Ebxml liggen nu vast. Op basis van deze specificaties ligt vast hoe Ebxml-berichten eruit moeten zien. De routering van dergelijke berichten is geregeld. Ook is aangegeven hoe systemen toegang kunnen krijgen tot een centraal opgeslagen repository, waarin bedrijven informatie stoppen hoe hun handelsproces precies in elkaar steekt."
"Deze centraal op het web opgeslagen repository is een van de belangrijkste punten van Ebxml. Hierin slaan bedrijven hun zogenaamd collaboration profile op. Dit kan een procedure zijn die het bedrijf hanteert bij het bestellen van producten. Zo kan een onderneming aangeven dat op een bestelbericht pas na twee dagen antwoord volgt, omdat eerst navraag nodig is in Hongkong. De tegenpartij weet aan de hand van dit profiel van tevoren wat de structuur van de berichtenstroom is die op een bestelling volgt, en kan zijn eigen bedrijfsprocessen en bijbehorende systemen daarop afstemmen."