De torenhoge licentiekosten en de kostbare infrastructuurinvesteringen maken het exploiteren van mobiel internet via technologieën als Gprs en Umts tot een gewaagde onderneming. Doordat een killer applicatie ontbreekt is de kans op het floppen van mobiel internet levensgroot aanwezig.
Steven Tan, directeur ict-fonds bij investeerder Holland Venture, vergelijkt de situatie van mobiel internet met een ander schoolvoorbeeld van technology push, de chipknip. "Een goed voorbeeld van een mislukte technology push is de chipknip, die in theorie ontzettend veel kon, maar in Nederland op een flop is uitgedraaid. Je kon er kleine bedragen mee betalen in de winkel. Je kon er een identiteitsdocument en informatie voor de dokter op kwijt. De killer cocktail van een aantal zinvolle toepassingen was in rudimentaire vorm wel aanwezig. Toch was er niet één toepassing afzonderlijk die voor mensen de doorslag gaf om dat ding te gebruiken."
"Umts is ook een voorbeeld van een nieuwe technologie die niet op één enkele eigenschap kan bogen waardoor hij een meerwaarde krijgt", vervolgt Tan. "Dit vind ik de grootste zwakte van mobiel internet. Men spreekt alleen over de killer cocktail, over een combinatie van toegevoegde diensten, waarvan niet één er echt uitspringt. Ik hoor van verschillende kanten dat e-mail-toepassingen de killer applicatie voor Umts-telefonie gaan worden. Ik vraag me af of zij daarvoor genoeg toegevoegde waarde hebben. Een voorbeeld van mobiele commercie is een winkel die via SMS- of e-mail reclame naar potentiële klanten stuurt die zich in de buurt van de winkel bevinden. Tegenover kopen met het mobieltje sta ik zeer sceptisch, omdat het geen duidelijke meerwaarde heeft. Het is de vraag of mensen daar hun mobiele telefoon voor gaan gebruiken."
Schuldenlast
"Aanbieders van mobiel internet hebben zich een enorme schuldenlast op de hals gehaald. De licenties voor Umts-telefonie zijn nu al afgerekend: 120 miljard euro in totaal. Voor de bouw van het Umts-netwerk schat investeringsbank Durlacher dat de aanbieders 140 miljard euro kwijt zijn. Daarnaast zullen veel aanbieders gedwongen zijn om, net als nu gebruikelijk is, mobiele telefoons te sponsoren. Minpunt is dat de apparaatjes voor Umts een stuk duurder uitvallen dan de huidige telefoons."
"Kijk je naar de arpu (average revenue per user) voor Umts-telefonie, dan moet deze gezien de schuldenlasten verdubbelen ten opzichte van de huidige omzet van 37 euro per gebruiker. Dat is vreemd, want we zijn toch gewend dat technologie zorgt voor een reductie in kosten. Om de zaak toch recht te praten zijn er prachtige modellen gemaakt, die hoogwaardige diensten toevoegen aan het model voor Umts-telefonie. De gedachte is dat consumenten bereid zijn hiervoor meer te betalen."
"Interessant is wat er met Gprs gebeurt, want dat zal een soort blauwdruk zijn van Umts. Umts en Gprs verschillen namelijk weinig van elkaar. De bandbreedte is bij Umts iets groter. Er wordt gezegd dat met Umts een bandbreedte van 2 Mbps te halen is. Dat kun je echt wel vergeten. Als je het duurste abonnement neemt, krijg je hooguit 80 Kbps. Hier krijg je nog niet eens een absolute garantie voor."
"Het enige lichtpuntje dat ik zie is het feit dat telecomaanbieders door de torenhoge investeringen hun eigen lot gekoppeld hebben aan het slagen en falen van deze nieuwe technologie. Daardoor zijn ze er enorm op gebrand om de net gestarte mobiele dienstenaanbieders in leven te houden en tot een succes te maken. Zouden deze dienstverleners wegvallen, dan dondert de toegevoegde waarde van Umts als een kaartenhuis in elkaar, met alle gevolgen van dien voor de aanbieders van mobiele telefonie."
Nederland hopeloos
"In Nederland investeren wij in geen enkele starter die zich richt op mobiel internet", zegt Steven Tan, directeur ict-fonds bij investeerder Holland Venture. "Essentieel is dat de technologie nu bruikbaar moet zijn, dus dan heb je het over GSM en misschien over Gprs. Technologie is in Nederland slecht vertegenwoordigd. Ons land is sterk in dienstverlening. Wij komen natuurlijk wel technologiepartijen tegen in Nederland, maar die slaan dan vaak de commerciële plank volledig mis. Ik zie bedrijven oplossingen aanbieden die naar een probleem zoeken. Ze zijn misschien te realiseren, maar missen elk commercieel doel."