Commerce One gaat zijn B2B-software geschikt maken voor Microsoft’s .NET-platform. Dat maken beide bedrijven waarschijnlijk morgen bekend.
Als onderdeel van het partnership leent Microsoft 25 miljoen dollar aan Commerce One, zodat beide spelers van elkaars marktbereik gebruik kunnen maken. De deal heeft een hoog strategisch gehalte. Enerzijds probeert Microsoft via Commerce One een voet tussen de deur te krijgen in de B2B-sector. Daardoor kan het zijn .NET-strategie, inclusief het bCentral-portaal voor kleine bedrijven, sneller in de (zakelijke) markt zetten. Commerce One profiteert op zijn beurt via de deal van Microsoft’s sterke positie onder klein zakelijke gebruikers. Tot dusverre richt Commerce One zich vanwege omzetmotieven vooral op de grotere ondernemingen en bedrijvenconsortia.
Onder de deal zullen de twee partners Commerce One’s Marketsite-tool optimaliseren voor .NET. Marketsite is software voor het bouwen van e-marktplaatsen en voorziet in lokale taal-mogelijkheden in het Japans, Duits, Engels en Spaans. Bovendien bestaat onder meer de mogelijkheid de e-marktplaats te koppelen aan Commerce One’s Global Trading Web en andere e-marktplaatsen. Marketsite biedt voorts een open transactie-platform, waarmee bedrijven transacties kunnen uitvoeren ongeacht welke systemen de kopers, toeleveranciers of business service providers gebruiken.