Handheld-computerfabrikant Psion, die internationaal te kampen heeft met sterk tegenvallende resultaten, doet het in Nederland opvallend goed op de zakelijke markt. Hier blijkt de Psion Revo, een lichte handheld computer die door ontwerp en marketing eigenlijk voor een trendy consumentenpubliek bedoeld is, steeds populairder bij het automatiseren van mobiele medewerkers.
Dit jaar verwacht Psion Nederland zo’n 25 duizend Revo-machines, ongeveer de helft van de totale verkoop van deze computer in Nederland, bij zakelijke projecten af te zetten. Eén jaar geleden, vlak na introductie van de palmtop, was het vooral een consumentenmachine die voor meer dan 80 procent via de detailhandel werd verkocht. De marketinguitingen en het ontwerp waren dan ook speciaal gericht op een jong, trendy consumentenpubliek.
Op de markt voor palmtop-computers blijkt de machine nu ook zakelijk goed aan te slaan, vooral door de relatief lage prijs en de aanwezigheid van een klein toetsenbord voor het invoeren van gegevens. Een van de recentste automatiseringsprojecten, waarbij 850 gebruikers de beschikking kregen over een dergelijke machine, is de urenregistratie van Thuiszorg Groot Rijnland.
De zorgsector is voor Psion het belangrijkste segment waarin het zijn consumentenmachines verkoopt. Een van de grootste leveranciers van applicaties voor urenregistratie in de zorg, Elmo Automatisering, heeft ondertussen landelijk 4.500 gebruikers met Psion-machines en de eigen Caretime urenregistratie-applicatie uitgerust. Ook Elmo’s concurrenten Triple P en Caress verkopen vergelijkbare applicaties voor deze computers, die gebruik maken van het Epoc-besturingssysteem van het Symbian-consortium.
Ongecoördineerd
Het automatiseringsproject van Thuiszorg Groot Rijnland komt voort uit het samenvoegen van thuiszorg en kruisverenigingen door de Nederlandse overheid. Een van de voorwaarden die de overheid stelde voor het financieren van deze instellingen was een beter zicht op de activiteiten. De medewerkers werden verplicht een urenregistratie bij te houden. Dat stuitte op nogal wat weerstand bij wijkverpleegkundigen en ziekenverzorgers, die er een flinke administratieve last bij kregen. De urenregistratie was echter wel een voorwaarde voor de overheidsfinanciering.
De automatisering van dergelijke zorginstellingen gebeurt in Nederland overigens volledig ongecoördineerd. Iedere instelling werkt voor zichzelf, en uitwisseling van ervaringen gebeurt slechts incidenteel en informeel. Dit leidt tot een grote diversiteit in de gekozen oplossingen. Benno Broekhuizen, controller ict bij Thuiszorg Groot Rijnland, hoorde toevallig van een collega over Elmo en zijn Epoc-applicatie. Een pilot heeft geleid tot een opdracht om driekwart van de medewerkers, ongeveer 850 mensen, uit te rusten met een palmtop. De totale investering van de thuiszorg bedraagt 850 duizend gulden, waarvan het leeuwendeel besteed is aan de hardware.
Big Brother
In het pilotproject van de Leidse thuiszorg hebben 45 medewerkers meegedaan. Zij kregen de beschikking over een palmtop met patiëntgegevens, konden die gegevens zelf aanvullen en hielden een urenregistratie bij met het apparaat. Die gegevens kunnen op verschillende pc’s bij thuiszorgkantoren van de machines worden gehaald. Dat gebeurt niet rechtstreeks in de SQL-database, om een extra controleronde te hebben op fouten. Volgens Broekhuizen was vrijwel iedereen tevreden over de proef, vooral omdat anderhalf uur papierwerk per week was teruggebracht tot maximaal vijf minuten werk.
Eind dit jaar moeten 850 medewerkers de beschikking krijgen over deze oplossing. Alleen voor verpleegkundigen die maar één keer per dag of week naar patiënten toegaan loont de investering niet. Broekhuizen verwacht nog wel de nodige weerstand te ontmoeten: "Met dit project maak je heel erg inzichtelijk wat mensen wel en niet doen. De registratie is voor bijna 100 procent volledig. Waar soms misschien op papier nog gerommeld werd, is dat nu veel moeilijker geworden. Je krijgt misschien als je niet oppast een soort Big Brother. Maar aan de andere kant: je werkt voor een organisatie, en hebt een contract. Daar mag wel iets tegenover staan."
Mobiel
Elmo-directeur Frank Imholz bevestigt dat het grootste deel van de tijd die in projecten gaat zitten te maken heeft met de interne processen en werkwijze van mensen. Het kan even duren voor mensen hun manier van werken hebben aangepast aan de automatisering. Aan de andere kant is de tijd die moet worden besteed aan opleiding bij gebruik van een simpele consumentenmachine als de Revo erg klein. Zelfs de gebruikers van thuiszorg Rijnland, die over het algemeen geen ervaring hebben met automatisering, hebben niet meer dan een halve dag training nodig.
Op termijn, Broekhuizen verwacht binnen een jaar, zal gekeken worden naar een mobiele variant. Elmo werkt aan het operationeel maken van Caretime, maar dat is nog niet operationeel. Volgens Murat Yakali, business development manager bij Psion, zijn met de Revo technisch wel mobiele oplossingen beschikbaar, maar zijn de kosten daarvan op dit moment zo hoog dat ze nog niet voor alle soorten gebruikers interessant zijn.