De meeste bedrijven moeten nog veel werk verzetten voordat ze zich effectief kunnen bezighouden met elektronische handel. Vooral de koppeling van back office aan front office, de interne organisatie en de traditionele werkwijze van medewerkers staan e-handel vaak in de weg.
Telecombedrijf SBC Communications heeft via dochter Sterling Commerce het aanpassen van de interne organisatie omarmd als deelgebied waarop zij een graantje kunnen meepikken van e-handel. "Alleen telefoonlijnen verkopen is niet meer echt een winstgevende activiteit", aldus Martin Pointer van Sterling Commerce. Hij is verantwoordelijk voor het uitbouwen van Sterlings e-handelsportfolio. Edi was voor Sterling de belangrijkste markt vóór zijn acquisitie door het Amerikaanse SBC. Het bedrijf heeft besloten om daarop voort te borduren met het integreren van informatiestromen binnen een organisatie.
Een van de nieuwe zwaartepunten moet volgens Pointer gevormd worden door de elektronische marktplaatsen. Het aandeel daarvan in de omzet van Sterling is echter nog minimaal: het bedrijf moet zich nog een vaste plaats verwerven. De grote hoeveelheid klanten met edi-oplossingen biedt daarvoor wel een goede basis, onder meer voor Sterlings consultancydivisie. Pointer: "Veel bedrijven hebben al applicaties van ons in de backbone, die willen daarmee verder. In plaats van het inhuren van een externe consultant kunnen ze ook naar ons toe komen."
Het aandeel van consultancy in de activiteiten van Sterling is momenteel 15 procent, en dat aandeel gaat snel om hoog. Het grootste deel van de omzet komt nog steeds uit het traditionele edi. "Dat groeit nog steeds. Edi is niet ‘slecht’, want het vormt nog steeds de kern van veel transacties."
Frustratie
Maar het verschijnsel elektronische marktplaats staat, vooral in Europa, nog in de kinderschoenen. In de Verenigde Staten zijn bedrijven meer geneigd om te experimenteren, en komen overal al dan niet levensvatbare marktplaatsen op. In Europa moet nog veel werk verzet worden.
Pointer: "Er is veel frustratie in de markt. In Europa is het niet zo gemakkelijk. Het belangrijkste obstakel is integratie, omdat veel ondernemingen gewoon niet de benodigde infrastructuur hebben. Daarnaast zijn mensen bang voor concurrentie, of de veiligheid. Zo zijn er grote bedrijven die hun marktplaats besloten willen houden, of die op hun data zitten om die te gelde te maken. Bovendien heb je in Europa te maken met verschillende wetgeving in diverse landen."
Een belangrijke ontwikkeling bij elektronische marktplaatsen is dat de bedrijven die ermee beginnen dit erg voorzichtig doen, zonder veel risico te nemen. De meeste e-activiteiten ontstijgen niet het niveau van de inkoop van pennen en schoonmaakmiddelen. "Dat is de frustratie van Commerce One en Ariba. Zij rekenen per transactie, en dat valt nu tegen. Commerce One wist daar sneller op in te spelen dan Ariba. Het zal wel verder groeien dan pennen en schoonmaakmiddelen, maar eerst zal er consolidatie komen."