De zeepbel van Silicon Valley is gebarsten. Het massaal opdoeken van dotcommers en de koersval van technologiebedrijven laten zien dat de wetten van de oude economie nog steeds gelden. Wat echt waardevol is, zal overblijven.
De les die ik de afgelopen tijd uit de neergang van Silicon Valley heb getrokken is dat kennis van de markt en het bedrijfsmatig aansturen van de onderneming oude waarden zijn, waar starters niet buiten kunnen", zegt Daan Linden onderzoeksconsultant bij Kpmg op het gebied van trends in ict en e-zakendoen. Hij spreekt op het congres ‘Lessons from the valley’, dat plaatsvindt op 18 april tijdens het congres The Internetworking Event. "De nieuwe mogelijkheden van informatie, communicatie en transactie zijn zonder deze waarden niet succesvol uit te baten."
"Veel nieuwe economiebedrijven zijn in de fout gegaan door hooggespannen verwachtingen te wekken en die beloftes niet in te lossen", vervolgt Linden. "Boo.com bijvoorbeeld verkocht kleren via een website die moeilijk navigeerbaar was en zonder plug-ins in de browser niet te bezoeken was. De verkoop viel daardoor tegen, terwijl het management het geld er in korte tijd doorheen jaste. Dat feest is dan ook vroegtijdig beëindigd. Ook brachten veel bedrijven dezelfde producten en diensten op de markt. De talloze elektronische marktplaatsen die als paddestoelen uit de grond zijn geschoten, zijn daar een goed voorbeeld van."
"Onderzoeksbureaus als Gartner en Forrester hebben aan de hype bijgedragen", constateert Linden. "Zij hebben veel te hooggespannen verwachtingen gehad van de b2c- en b2b-markt. Hun constatering dat elektronische handel zou doorbreken is weliswaar een juiste, maar wat betreft de omvang en het tijdstip hebben de onderzoeksbureaus de plank flink misgeslagen."
Hype voorbij
"Vorig jaar kreeg je als bedrijf de indruk dat je links en rechts ingehaald werd als je niets met internet deed", vervolgt Linden. "Ook de tamtam rond crm (customer relationship management) had alle tekenen van een hype. De dip waar veel softwarebedrijven en ict-dienstverleners in terechtkwamen na het millennium toonde aan dat Nederlandse bedrijven zich terughoudend opstelden. Crm-software bijvoorbeeld vond men te duur; de eigen Excell-sheet was nog wel even toereikend. Nu investeren steeds meer ondernemingen in crm-systemen, al dan niet gekoppeld aan hun erp-systemen."
Linden ziet mobiele toepassingen in Nederland langzaam doorbreken: "steeds meer ict-beslissers constateren dat toegang op afstand tot het bedrijfsnetwerk meer is dan een hype. De architectuur wordt geschikt gemaakt voor mobiele toepassingen door bijvoorbeeld te standaardiseren op het Internet Protocol."
"Ik denk overigens niet dat het werken met mobiele apparatuur gelijk massaal doorbreekt", vult Linden aan. "Technische randvoorwaarden als beveiliging en synchronisatie van gegevens zijn nog niet naar behoren. Ook de beschikbare bandbreedte is vooralsnog onvoldoende. Toch zie ik de nodige progressie op het gebied van Ldap-directoryservices en PKI-beveiliging."
"Een andere trend die ik zie doorbreken is integratie van bedrijfsapplicaties met middleware en portalen", vervolgt Linden. "Bedrijven werken steeds intensiever samen. Dit ecosysteem vereist de integratie en het geschikt maken voor het web van applicaties. Alle systeemonderdelen moeten met elkaar kunnen praten, zodat bedrijfsinformatie continu beschikbaar is en de systemen af te stemmen zijn op de bedrijfsprocessen. Dit legt een solide fundament voor toekomstige ontwikkelingen."
Nederland verliest
"Er wordt een hoop geld en veel energie verspild door de aandacht binnen de Nederlandse ict op allerlei deelgebieden te richten," is het harde oordeel van Sander Janssen, ‘principal communicatie, media en technologie’ bij adviesbureau Booz Allen & Hamilton. "Nederland is niet in staat om een technologiegigant als de VS bij te benen. Erger is dat andere landen om ons heen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Finland, ons ook voorbijstreven."
"In Nederland ontbreekt het aan clusterwerking", vervolgt Janssen. "Rond de Britse stad Cambridge is een centrum ontstaan van technologiebedrijven en onderzoekscentra, waar publieke en private initiatieven elkaar aanvullen en versterken. In Finland verzamelt telecomgigant Nokia aanverwante bedrijfjes om zich heen. In Nederland opereren partijen als technologiestarters, grote ondernemingen, financiers en kennisinstellingen teveel op individuele basis."
"Nederland moet een speerpunt in de ict aanwijzen, waar het al zijn energie insteekt. M-commercie is daar een goed voorbeeld van. Aan een belangrijke voorwaarde als een goed ontwikkelde lokale markt is voldaan, omdat iedereen inmiddels een mobiele telefoon bezit. Daarnaast is de Nederlandse ict sterk in dienstverlening. Als de Nederlandse ict-sector massaal zijn aandacht richt op het ontwikkelen van mobiele data-applicaties en diensten kan zij ook een cluster vormen. Dat kan in korte tijd als je je richt op diensten waar de veiligheid geen heet hangijzer is en die een breed publiek aanspreken, zoals het kopen van kaartjes of het bestellen van artikelen."
Lessen uit het dal
Op de eerste dag van ‘The internetworking event’ (18 tot en met 20 april in de Amsterdamse Rai) organiseert Computable in samenwerking met de beursorganisatie het congres ‘Lessons from the Valley’. Een aantal gerenommeerde sprekers geeft inzicht in de (on)mogelijkheden van elektronisch zakendoen. Zij maken de balans op van één jaar nieuwe economie. Naast Daan Linden (Kpmg) en Sander Janssen (Booz.Allen & Hamilton) spreken onder meer de president van Sprint, Steve Signoff, en Vincent Everts (Insightcapital Partners). Ben Tiggelaar treedt op als moderator. Kaarten à 850 gulden (ex. btw) zijn aan de zaal verkrijgbaar. Meer informatie op: http://www.lessonsfromthevalley.nl.