Net als op het vaste net zijn er in korte tijd talloze mobiele portalen opgetuigd voor snelle toegang tot informatie op internet. Marktonderzoeker Forrester voorspelt dat een groot aantal aanbieders op dit terrein net zo snel al verdwijnen als dat ze zijn opgekomen.
Bij de introductie van GSM-toestellen met WAP-functionaliteit kon mobiel internet rekenen op veel gekanker. Niet alleen de mobiele operators zien brood in het op internet wegwijs maken van de getergde consument via het mobieltje. Een groot aantal spelers, waaronder Tutch, Jamba en Mviva, biedt bezoekers een batterij koppelingen naar achterliggende informatie op het web, met beurs, files en weer als toppers. Met een site op het vaste net waar gebruikers van de diensten hun persoonlijke voorkeuren kunnen invullen en wat leuke beltoontjes en iconen als toegift is het WAP-portaal.
Met Gprs-technologie in de pijplijn komen de verwachtingen van mobiel internet onder hoogspanning te staan. Zijn er nu volgens recent onderzoek van Insites Consultants rond de 450 duizend Nederlanders die een WAP-toestel bezitten, de verwachting is dat dit aantal omhoog schiet nu WAP een standaardonderdeel van het mobieltje is geworden. Straks valt er niet alleen geld te verdienen met advertenties of toegangsdiensten, zo is de verwachting, maar zal ook het doorsluizen van klanten naar diensten als het kopen van bioscoopkaartjes of vliegtickets geld in het laatje brengen. Dat geld is hard nodig om de nu nog zwaar verliesgevende activiteiten rendabel te krijgen.
Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat momenteel 69 procent van de mobiele surfers op zijn eindbestemming arriveert via een koppeling op een mobiel portaal. Een kleiner deel tikt zelf het adres in of gebruikt een snelkoppeling uit zijn browsermenu. Toch voorspelt Forrester dat het belang van portalen tanende is.
Geen functie
Volgens een in februari dit jaar uitgebracht rapport van Forrester zullen maar zeer weinig spelers van deze weelde genieten. "Mobiele portalen hebben geen functie", stelt Carsten Schmidt, analist bij Forrester. "Op het vaste web kun je verkeer genereren door consumenten zoveel mogelijk verwijzingen naar informatie elders op het web aan te bieden. Hoe meer verkeer, hoe hoger de reclame-inkomsten vaak zijn. Bij portalen voor mobiele internetgebruikers gaat die vlieger niet op. Mobiele surfers hebben geen tijd of belang bij het bezoeken van verschillende sites. Zij willen zo snel mogelijk relevante informatie verzamelen of diensten bereiken."
Netwerken
Forrester ziet niet alleen de toekomst van mobiele portalen als Tutch en Jamba somber in. Ook M-Info van de relatief kleine mobiele operator KPN is geen lang leven beschoren. "Vanuit dit initiatief, dat nu echt nog niet boven het maaiveld uitsteekt, moet KPN proberen zoveel mogelijk partners aan zich te binden om relevante diensten te kunnen aanbieden", zegt Carsten Schmidt, analist bij Forrester. "Daar zijn ze zeker internationaal gezien veel te klein voor. Ik geef internationaal sterke spelers als Vodafone met Vizzavi en Telfort met Genie meer kans."
Een woordvoerder van KPN onderschrijft dat het genereren van zoveel mogelijk verkeer op de WAP-portaal een gepasseerd station is. "Er is een verschuiving van absolute groei van het aantal gebruikers naar de kwaliteit van het gebruik. Met de komst van Gprs is informatie per pakketje af te rekenen. Wij verwachten dat consumenten voor goede informatie of diensten willen betalen. Dat zal onze inkomsten op peil brengen."
De traditionele spelers zullen met behulp van mobiele technologie de diensten uiteindelijk aanbieden, aldus Forrester. "Instellingen als banken en verzekeraars hebben hun hele bedrijfsvoering al op financiële dienstverlening ingesteld", vervolgt Schmidt. "Zij zullen bijvoorbeeld aandelenhandel via de mobiele telefoon aanbieden. In dit soort markten is geen ruimte voor de bedrijven die achter de mobiele portalen zitten. Consumenten krijgen deze diensten rechtstreeks op hun mobieltje aangeboden op een voor hen relevant moment."