Amsterdam legt de loper uit voor talentvolle jongeren met goede, innovatieve ICT-ideeën. Speciaal voor ‘whizzkids’ is er het gloednieuwe programma United Brains of Amsterdam. In een team van gelijkgestemden krijg je alle gelegenheid om je plannen uit te werken. Met steun van gevestigde bedrijven en andere geldschieters.
Hoofdstad van Nederland is niet genoeg: Amsterdam wil zich óók dolgraag profileren als ICT-capital. Op zich niets bijzonders; elke zichzelf respecterende stad stelt zich dat tegenwoordig ten doel. Maar in Amsterdam lijkt het allemaal net wat beter te lukken. ICT-bedrijven uit binnen- en buitenland verdringen zich om juist hier een vestiging te openen. Zo groot is de toestroom dat zelfs ‘Californische toestanden’ worden gesignaleerd: de energievoorziening slaat op tilt door stroomvretende datahostels en serverfarms.
IT Talent steekt zijn licht op in de regio. Wat gebeurt er in Friesland? Wat moeten ze met een Kenniswijk in de regio Eindhoven/Helmond? Hoe profileert Rotterdam zich? En waar zet Amsterdam op in? |
Gelukkig gaat het om een probleem van tijdelijke aard. Amsterdam doet er alles aan om de benodigde voltjes te kunnen bijschakelen als dat nodig is. Bestuurslid Hans Veldhuizen van de Amsterdam New Media Association (Anma) maakt zich er in elk geval geen zorgen over. Hij ziet het als niet meer dan een groeistuip, dat energietekort. Bij zijn eigen bedrijf, Nedstat (monitoring, registratie en analyse van webbezoek), lag kort geleden de boel nog plat, vertelt hij. De storing was echter weer snel verholpen. En dan blijft het leed binnen de perken.
"Amsterdam is de grootste internet–hub van het Europese vasteland. Geen grootspraak, dat is echt zo. Met name de aanwezigheid van de Amsterdam Internet Exchange maakt het voor heel veel ICT-bedrijven aantrekkelijk om zich in onze stad te vestigen. Puur uit kostenoverwegingen biedt het voordeel om dichtbij zo’n knooppunt te zitten. Je kunt direct schakelen, zonder lange verbindingen. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Amsterdam is een internationaal middelpunt. Het is een stad die iedereen kent, over de hele wereld. Met veel goedopgeleide mensen, een sterke financiële sector, een goede content-industrie. Dat spreekt allemaal enorm aan."
De dood of de gladiolen
De harde cijfers geven Veldhuizen gelijk. Vorig jaar had meer dan de helft van de bedrijven die zich in de hoofdstad vestigden, iets van doen met ICT. De afdeling Economische Zaken van de gemeente Amsterdam die dit soort ontwikkelingen nauwlettend volgt, schat dat de regio momenteel een kleine 1500 ICT-bedrijven telt, met bij elkaar 13.000 medewerkers.
Veldhuizen: "Een paar jaar geleden waren het er ook al heel veel. Maar het gekke was, zo bleek uit onderzoek, dat al die bedrijven en die duizenden mensen die er werkten, elkaar nauwelijks kenden. Een slechte zaak natuurlijk. Juist in zo’n jonge, dynamische branche is het van groot belang om kennis uit te wisselen en gezamenlijk nieuwe dingen aan te pakken. Vanuit die gedachte is de Anma ontstaan. Een onafhankelijke organisatie die de samenwerking tussen bedrijven en tussen ICT-professionals onderling op alle mogelijke manieren wil bevorderen. Synergie en netwerken, dat zijn de twee trefwoorden."
De Anma is een nog jonge organisatie. Maar heeft volgens Veldhuizen haar bestaansrecht toch al dubbel en dwars aangetoond. Ruim 500 ICT’ers hebben zich inmiddels als lid (donateur heet dat officieel, want de Anma is een stichting) aangemeld. Meedoen is voor iedereen, zelfs voor aankomende professionals, weggelegd. Het lidmaatschap kost 250 gulden per jaar. En een beetje werkgever vergoedt die kosten natuurlijk graag. "We blijken in de praktijk te fungeren als een echte netwerkorganisatie. Je leert vakgenoten kennen, weet wat er gaande is en kunt, informeel, ook heel gemakkelijk eens je licht opsteken over mogelijke werkgevers in de branche. Wat zijn goede bedrijven, waar kun je het beste zitten?"
Anma’ers ontmoeten elkaar op de talrijke bijeenkomsten die worden georganiseerd. Ontbijtsessies zijn dat bijvoorbeeld, waar gesproken wordt over heel specifieke onderwerpen. Of master classes. Borrels. En, meest bijzonder, demo-or-die meetings. Veldhuizen: "De dood of de gladiolen. Jonge mensen krijgen de gelegenheid hun ideeën te presenteren voor een forum van insiders. Liefst in de vorm van een levensechte demo. Ervaren ondernemers zitten in het forum en soms ook direct al kapitaalverschaffers. Er kunnen twee dingen gebeuren: of je wordt volledig afgeschoten, of de demo valt goed en er is bereidheid om in jouw idee te investeren."
Het historische Top of Flop, gegoten in een modern, strak ICT-jasje. Ideaal voor mensen die een eigen bedrijf willen starten. "Dat kan nog steeds, jazeker. Persoonlijk vind ik dit een heerlijke tijd. Het kaf wordt van het koren gescheiden. Het beeld dat je met een simpel idee overmorgen miljonair bent, is gelukkig weg. En dat is een gunstige ontwikkeling. Je moet goed beslagen ten ijs komen tegenwoordig. Waarbij het vooral gaat om kwaliteit en inhoud."
Experimenteel
Creativiteit is belangrijk bij de Anma. En dat past ook helemaal bij Amsterdam, vindt Veldhuizen. "Van oudsher is Amsterdam een media-stad, het centrum van de reclamewereld bovendien. Een leuke ontwikkeling in de ICT-sector is dat die creativiteit zich vermengt met techniek, vormgeving, communicatie. Het wordt allemaal breder, meer interdisciplinair. Het een kan niet meer zonder het ander."
Met United Brains of Amsterdam, een geheel nieuw initiatief, speelt de Anma in op die trend. Kleine teams (vier tot vijf mensen) van studenten met zeer uiteenlopende achtergrond werken aan ICT-projecten die meestal iets te maken hebben met de eindgebruiker. "Daar komen verschillende zienswijzen en benaderingen tenslotte bij elkaar", verduidelijkt Anma-bestuurslid Dick Rijken, die zich specifiek met dit United Brains-programma bezighoudt. "In de teams leer je samenwerken met mensen die op een heel andere manier naar de wereld kijken. Dat kan een cultuurclash opleveren. Voor de meeste studenten is dat nieuw. Tijdens een eenzijdig gerichte opleiding kom je immers overwegend gelijkgerichte mensen tegen."
Kijken wat andere disciplines doen – dat is een belangrijke doelstelling van United Brains of Amsterdam. Een aantal maanden lang, want dat is ongeveer de looptijd van de projecten. Momenteel lopen twee pilotprojecten, zo nieuw is het initiatief nog. Maar Rijken verwacht snel te kunnen uitbreiden.
Een van de pilots richt zich op ICT in de detailhandel. Winkelstraten van uiteenlopend kaliber worden daartoe onder de loep genomen. Van uiterst chic (PC Hooftstraat) tot alledaags (Javastraat). De bevindingen zullen de input vormen voor nieuwe oplossingen: ontwerpen, scenario’s en concepten. Rijken: "Er kan van alles uitkomen. Dat is kenmerkend voor United Brains. Wat we doen is altijd experimenteel. De afgebakende klussen laten we graag over aan het bedrijfsleven. Zo voorkomen we bovendien valse concurrentie."
Na de pilotfase zal United Brains grotendeels worden gefinancierd door het Amsterdamse bedrijfsleven. Sponsoring van het initiatief is mogelijk, maar ook ondersteuning van afzonderlijke projecten. Als tegenprestatie biedt United Brains het recht van eerste toepassing van ontwikkelde ideeën. Maar ook staan sponsors vooraan als het erom gaat talentvolle studenten een contract aan te bieden.
Coaching en begeleiding van de teams geschiedt door ervaren ICT’ers uit de Amsterdamse ICT-bedrijven. Daar is veel belangstelling voor, meldt Rijken. "Vooral in de kleinere bedrijven is vaak weinig gelegenheid voor research. Toch is dat juist wat veel ICT’ers willen en soms ook bij indiensttreding toegezegd krijgen. Dit initiatief biedt een ideale mogelijkheid om die ambities te realiseren."
Tussenfase
Een van de doelstellingen van United Brains is om de aansluiting tussen ICT-opleidingen en -bedrijfsleven verder te verkleinen. Van een echte kloof is allang geen sprake meer, stelt Veldhuizen. "Maar op universiteit en hogeschool heb je nu eenmaal altijd te maken met laboratoriumsituaties. De praktijk is toch net weer even anders. Bovendien, de ontwikkelingen in deze sector gaan enorm snel. Probeer dat maar eens bij te houden als opleidingsinstelling. Op het moment van afstuderen is het bedrijfsleven alweer een slag verder."
De twee werelden ontmoeten elkaar in de United Brains-projecten. En daarom vormen die ook een prima gewenningsmogelijkheid voor bijna afgestudeerde ICT’ers. "Je creëert een mooie tussenfase voor jezelf tussen opleiding en vaste baan. En wie zelf ideeën heeft voor een project: kom ermee! Er is beslist oog en oor voor."
Amsterdam Science Park
Wie overweegt een eigen bedrijf(je) te starten in de ICT-sector, zit goed in het Amsterdam Science Park in het stadsdeel Watergraafsmeer. Naast onderzoeksinstellingen, vestigingen van universiteiten en hogescholen en andere kenniscentra, vind je er vier (binnenkort vijf) bedrijfsverzamelgebouwen. Die staan overal, maar een verschil met al die andere is dat deze worden bevolkt door uitsluitend jonge ICT- en technologiebedrijven. Couturiers, glazenwassers en wat voor andere beroepsgroepen dan ook, worden zorgvuldig geweerd. En dat schept gelijk een heel andere sfeer. Je zit met gelijkgestemden bij elkaar, wat de uitwisseling en onderlinge samenwerking sterk ten goede komt. Bovendien word je hier als startende ondernemer zo ongeveer in de watten gelegd. Tot de diensten die het Amsterdam Science Park aanbiedt, behoren: (mede)financiering met risicodragend kapitaal, trainingen en cursussen, management support, administratieve ondersteuning en advies over subsidies. Ook is er een Twinning Center gevestigd, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, dat eveneens tot doel heeft startende ICT-bedrijven met raad en daad bij te staan.
Surfwijzer
Anma: http://www.anma.nl
United Brains: http://www.unitedbrains.nl
Amsterdam Science Park: http://www.asp.nl