Na een bestaan als detacheerder waarbij hij kriskras door Nederland reisde, zocht Franders Steernberg (36) vorig jaar een meer permanente werkkring. De advertentie waarin Norfolkline een network & system administrator zocht, had een open, ongedwongen karakter, vond Franders. "Dat soort kleine dingetjes zegt iets over de sfeer in het bedrijf."
Klopte het voorgevoel?
"Je weet natuurlijk pas echt of het bevalt als je ergens daadwerkelijk begint te werken. De afgelopen maanden bij Norfolkline zijn mij prima bevallen. Ik vind de sfeer in een bedrijf heel belangrijk. Wanneer je veertien jaar als detacheerder hebt gewerkt, krijg je daar een neus voor. Als een personeelsadvertentie heel formeel is opgesteld, kun je er vanuit gaan dat het eerste gesprek ook stroef verloopt. Hier liep alles op rolletjes; het klikte goed en ik bood wat zij zochten. Ik heb veel ervaring als operator en werkvoorbereider in mainframe en Lan-omgevingen. Na het gesprek volgde een praatje met collega’s. Het was precies de sfeer die ik verwachtte."
Wat is Norfolkline voor een soort bedrijf?
"Het is een transportbedrijf met verschillende lokaties in Europa. Die zijn aan elkaar gekoppeld middels een Wan. Omdat het een internationale organisatie is, zoeken ze ook in het buitenland naar geschikt ICT-personeel. Ik kreeg na het eerste gesprek te horen dat ik niet de enige was; ze hadden ook een gesprek met een kandidaat in het buitenland gepland. Toen ik dat hoorde, dacht ik eigenlijk niet dat ik nog veel kans maakte. Dat bleek mee te vallen. Die ander werd het niet. Ik heb niet gevraagd naar de reden. Als je het niet bent geworden, wil je het naadje van de kous weten, maar als ze zeggen ‘jij bent het geworden’ heb je aan die formulering genoeg. De hele sollicitatieprocedure duurde maar acht werkdagen. Dat maak je wel eens anders mee. Hiervoor heb ik ook op andere vacatures gereageerd. Dan moest ik zelf na drie weken bellen om te vragen of de brief was aangekomen."
Heb je nog geen heimwee naar het detacheerwerk?
"Nee. In de detachering ben je altijd bezig met het beheer van lopende zaken. Je vult een personeelstekort op. Bij Norfolkline werk ik mee aan de perfectionering van de ICT-infrastructuur. Het bedrijf geeft daar een hoge prioriteit aan. Ze zeggen het niet alleen, maar steken er ook veel energie en geld in. Dat is voor mij een prachtig uitgangspunt. Daarnaast was ik in mijn oude werk het reizen beu. Ik heb periodes gehad waarin ik tussen Den Haag en Groningen heen-en-weer reisde. Mijn huidige reistijd is zes minuten op de fiets. Het kan niet beter."
Peter Steeman