ICT’ers die werken met Kennisnet geven dit gesloten, educatieve netwerk voor scholen een dikke onvoldoende. Zij vinden het weggegooid geld.
De Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN) heeft een deel van haar leden (degenen die onderwijsinstellingen werken) gevraagd rapportcijfers te geven over Kennisnet. Alleen de reacties van die instellingen waarbij Kennisnet daadwerkelijk operationeel is, zijn in de enquêteresultaten verwerkt. Alle cijfers zijn toegekend op een schaal van 1 (grote ontevredenheid) tot 10 (grote tevredenheid).
Alleen de geboden bandbreedte kan nog op een redelijk cijfer bogen: 5,3. Op alle andere onderdelen scoort Kennisnet bedroevend laag. De beschikbaarheid van de verbinding en de servers van Kennisnet komen uit op respectievelijk 4,6 en 4,9. De kwaliteit van de dienstverlening van de helpdesk moet het doen met een schamele 4,5.
Opvallend is dat de gebruikers vinden dat Kennisnet slecht is beveiligd tegen hackers (cijfer: 3,8). Destijds is namelijk gekozen voor Kennisnet om een gesloten systeem te hebben.
Kennisnet zou eveneens weinig meerwaarde bieden boven andere leveranciers (een 3,5). De 3,9 op de vraag of Kennisnet een dienstenpakket aanbiedt op de behoefte van de scholen geeft ook te denken.
De NGN’ers menen evenmin dat Kennisnet met nieuwe diensten en technologie in staat is de markt en de stand der techniek te volgen (3,5). Het laagste rapportcijfer krijgt de prijs/kwaliteit-verhouding: 3,3. Deze is volgens de ondervraagden allerminst marktconform. Uit de vele geplaatste opmerkingen blijkt dat veel scholen de voor Kennisnet bestemde gelden liever op een andere manier zouden willen besteden.
Een deel van de ondervraagden gaf aan geen antwoorden te kunnen geven, omdat zij nog steeds wachten op een aansluiting op Kennisnet. Zij klagen over een trage en moeizame oplevering.