Het Franse Vivendi Universal SA heeft een overeenkomst getekend met America Online voor de verkoop van 55 procent van zijn aandelen in AOL Frankrijk.
Met de deal is een bedrag gemoeid van 725 miljoen dollar. Vivendi neemt in ruil een minderheidsaandeel in de Europese divisie van AOL.
Sinds vorig jaar werd rekening gehouden met een overeenkomst tussen beide partijen. Vivendi’s topman Jean-Marie Messier speculeerde op 9 maart al op een aanstaande deal tussen zijn concern en AOL met een prijskaartje tussen de 700 en 725 miljoen dollar.
AOL en Vivendi hebben ook een reeks van andere marketing- en distributiedeals gesloten. Zo gaat Vivendi de komende jaren 25 miljoen dollar besteden aan de marketing van zijn producten en services via het AOL/Time Warner-netwerk. Daarnaast zal Vivendi’s draadloze dochter SFR de komende anderhalf jaar AOL Frankrijk’s mobiele portaal promoten en distribueren. Tenslotte hebben AOL France en Vivendi’s dochter Canal Plus een gezamenlijk marketingovereenkomst ondertekend.