Antivirus is en blijft een hot item, zeker in het internettijdperk, nu het wereldwijde netwerk het bereik en de levensduur van virussen vergroot. Bovendien duiken er onvermoede gaten op in applicaties die gretig worden gebruikt door virusscheppers. Leveranciers van antivirussoftware zijn verwikkeld in een wapenwedloop, met de virusmakers en met elkaar. George Samenuk, sinds januari president van Network Associates (NAI), geeft zijn visie op de markt.
Wat heeft u in de eerste maanden als kersverse president van Network Associates gedaan?
Eerst onze producten, merknamen en mensen goed leren kennen. De eerste week heb ik met werknemers gepraat. Die communicatie loopt nog steeds; ik heb al meer dan vijfhonderd briefjes met ideeën en opmerkingen van onze mensen ontvangen, bijvoorbeeld een plan voor vertaalsoftware voor onze websites.
De tweede en derde week heb ik onze klanten ontmoet. Ik ontdekte dat er bij hun veel verwarring heerste over onze organisatie. Welke afdeling moesten zij aanspreken over welke producten en diensten? Dat was niet duidelijk.
Wat zijn de plannen?
Op basis van die gesprekken kan ik nu de problemen inschatten. Niet dat we er slecht voorstaan, we hebben 714 miljoen dollar aan contanten in kas. Maar we wijzigen nu wel ons bedrijfsmodel van vorig jaar (voor het aantreden van Samenuk – red.), onder andere door meer aan ‘sell through’ te doen, dus onze producten verkopen via het distributiekanaal in plaats van het zelf te willen doen.
Is dat de voornaamste wijziging?
Nee, we gaan het bedrijf ook meer integreren. Het plan was vorig jaar alle bedrijfsdivisies in zelfstandige onderdelen te splitsen en die vervolgens naar de beurs te brengen. Een praktijkvoorbeeld daarvan is onze site McAfee.com, die consumenten en het mkb online-antivirusfunctionaliteit biedt.
Dus in wezen draait u nu de bedrijfsorganisatorische activiteiten van vorig jaar weer terug?
Ja, eigenlijk wel. Er was namelijk door die opdeling ook veel interne strijd, om wie wat ‘krijgt’ bij die verdeling. Die beursgangen zijn ook van de baan.
Wat is het uiteindelijke doel?
Onze omzet is nu voor 70 procent afkomstig uit de Verenigde Staten, terwijl Europa en Azië de overige 30 procent opleveren. Dat moet ‘fifty/fifty’ zijn, dus gaan we meer investeren in de Europese en Aziatische markten.
Daarnaast hebben we een jaar terug in de VS al gereorganiseerd door te ‘strippen; daarbij kijk je naar je activiteiten en behoud je die waarin je echt goed bent. Als wij niet wereldwijd de nummer één of twee in een bepaalde markt kunnen zijn, moeten we mogelijk die activiteiten stoppen – of er veel, echt véél in investeren. Deze overweging geld bijvoorbeeld voor onze helpdesksoftware en onze firewall; die laatste staat nu onder aan de wereldwijde ranglijst.
Deze ‘stripoperatie’ is nu gaande in Europa en Azië. Ik denk dat het nog één of twee kwartalen duurt voordat het is afgerond, en dan levert het ons besparingen op. We hebben nu in totaal vijftien tot twintig concurrenten, maar ons grootste voordeel is onze specialisatie. Daarom ook dat strippen, je kunt niet een technologiegeneralist zijn.
Dus zoekt NAI specifieke marktdelen op?
Ten dele. De beveiligingsmarkt in de Verenigde Staten verandert nu flink. Zo speelt daar nu de wijziging in de wetgeving voor gezondheidsverzekeringen. De medische wereld moet daardoor gegevens goed bijhouden en bewaren, in verband met aansprakelijkheidsclaims. Dat is een nieuw gebied én een nieuwe afzetmarkt, maar geen onbekend terrein; wij hebben in onze NAI Labs al ’s werelds grootste beveiligingsteam, dat ook encryptie omvat.
Wat is je commentaar op het opstappen van Philip Zimmerman (schepper van encryptiesoftware PGP en oprichter van het gelijknamige bedrijf dat in 1998 door NAI is overgenomen)?
Phil is al twee jaar geleden weggegaan.
Pardon?
Hij werkt sinds de overname van PGP als contractarbeider voor ons. Dus was hij toen al ‘weg’, geen vaste medewerker meer. Ik was toen nog niet hier (bij NAI -red.), maar ik denk niet dat we nu een ‘verlies’ lijden.
Hoe kijk je aan tegen de incompatibiliteit tussen de verschillende PGP-implementaties? (Dit is een doorn in het oog van Zimmerman – red.)
Er is weinig samenwerking op dat vlak met andere bedrijven, dat zijn namelijk onze concurrenten. Bovendien is dit een kapitaalintensieve industrie: ieder wil zijn investering beschermen dus is er weinig interoperabiliteit tussen de PGP-implementaties.
Zou die er wel moeten zijn?
Nou, nee. Ik heb nog niet gehoord van klanten dat zij dat zouden willen. Misschien dat zoiets wel meespeelt bij overnames en fusies tussen verschillende bedrijven. Maar wij hopen dan gewoon dat ondernemingen kiezen voor onze implementatie, ons PGP-product. Dat is al gebeurd bij Daimler-Chrysler, die zijn wereldwijd gestandaardiseerd op PGP, onder meer voor het via internet versturen van hun 3d-ontwerpen. Voorheen gebruikten ze toegewijde huurlijnen voor dat verzenden, maar dat is duur en wordt alleen maar duurder.
Hoe staat het met de traditionele antivirusmarkt?
Dat is nog altijd een grote markt. Het uitbreken van het Ana Kournikova-virus was wel ‘goed’ voor ons; klanten van onze concurrenten kwamen zelfs uit zichzelf naar ons voor de oplossing.
Wat is de voornaamste toekomstige verandering in de antivirusmarkt?
Consolidatie! Internationale bedrijven willen standaardiseren op één antivirusproduct of breder: beveiligingsproduct. Dat zie je nu al met andere soorten software en die trend komt ook naar onze markt. Over één tot twee jaar zijn er nog maar twee, hooguit vijf, grote leveranciers, die dan elk een miljardenomzet hebben.
Wie zijn volgens u de overlevenden van die shake-out?
Nou, wij. En Symantec, denk ik. Verder zou ik het nog niet durven zeggen.
Is er geen dreiging van nieuwe spelers, zoals Microsoft, dat onlangs zijn eigen firewallproduct lanceerde?
Niet echt. De firewall is slechts één van onze producten en wij zijn gespecialiseerd in een paar specifieke gebieden. Microsoft staat wel bekend als een felle concurrent. Maar wij werken gewoon samen met Microsoft, onder meer voor helpdesksoftware.
Hoe verloopt de digitalisering van de antivirusmarkt?
Best vlot; over drie jaar zijn er nog maar heel weinig dozen met antivirussoftware in de verkoop. Levering aan consumenten gaat in de toekomst direct, via McAfee.com, dat vorig kwartaal al één miljoen gebruikers had. Levering aan grote klanten verloopt via het kanaal. Denk daarbij niet alleen aan pc-fabrikanten, maar ook aan internetleveranciers en telecombedrijven. Op dit moment dragen deze twee vormen van verkoop nog erg weinig aan onze omzet bij. Het zit ver onder de 5 procent, maar over één jaar moet dat tussen de 5 en 10 procent liggen.
Loopbaan
Softwareleverancier Network Associates, met name bekend door zijn antivirusprogrammatuur, heeft sinds januari dit jaar in George Samenuk een nieuwe leider. Deze ceo en president vervulde voorheen dezelfde functies bij het private internetbedrijf Tradeout, een online-marktplaats voor overtollige bedrijfsvoorraden. Dit dotcom-bedrijf diende in maart vorig jaar documenten in voor een beursgang, maar zag daar enkele maanden later toch van af.
Samenuk trad in januari 2000 aan bij Tradeout nadat hij in de loop van tweeëntwintig jaar diverse functies bij computerreus IBM had bekleed. Daar diende hij van april 1999 tot januari 2000 als algemeen directeur van IBM Americas (wat de Verenigde Staten, Canada en Latijns-Amerika omvat). Vóór die periode was hij van september 1996 tot april 1999 president en algemeen directeur van IBM’s Aziatische divisie (die zeventien landen omvat).