Het ministerie van Economische Zaken start binnen enkele maanden een campagne om het gebruik van ‘open source’ software in het midden- en kleinbedrijf te stimuleren, aldus EZ-woordvoerder Luuc van Zijp. Het ministerie wil dat "enkele grote ict-spelers" hun eigen mkb-klanten wijzen op de voordelen van onder meer het besturingssysteem Linux.
Welke bedrijven met de campagne meedoen, kan Van Zijp nog niet vertellen. De komende paar maanden wil het ministerie het doel van de promotiecampagne preciezer bepalen en met de participerende ict-bedrijven afspraken vastleggen. EZ wil ook onderzoeken hoeveel mkb-bedrijven nu gebruikmaken van het ‘open source’ besturingssysteem Linux. "We zullen een nulmeting uitvoeren." Verder wil het ministerie dat de deelnemende bedrijven hun eigen klanten uit het mkb aansporen Linux te gebruiken. Daarnaast "zou het mooi zijn als ze bijdragen aan de kosten voor de campagne".
Netvlies
Het ministeriewil met het promoten van ‘open source’ software de concurrentie op de it-markt stimuleren, aldus Van Zijp. "Zijn er meerdere aanbieders, dan zullen die om klanten te werven beter hun best moeten doen. Het is altijd goed voor bedrijven als er verschillende keuzemogelijkheden zijn. Dat is goed voor zowel de prijs als de ontwikkeling van diensten en producten." Als tweede reden voor de campagne stelt hij dat het toepassen van Linux mkb-bedrijven voordelen kan opleveren. "Bedrijven moeten Linux op hun netvlies krijgen en uitzoeken of ze er wat aan hebben."
Een van de bedrijven die betrokken zijn bij het voorbereiden van de campagne is Stone-IT. Volgens Jeroen Baten, consultant bij het in Linux gespecialiseerde bedrijf, zijn alle bezwaren die het mkb heeft tegen ‘open source’ toepassingen onterecht. "Leveranciers zijn juridisch net zo aansprakelijk als leveranciers van reguliere software. Er is ondersteuning en continuïteit, en het is niet moeilijk. Het is veilig, er zijn opleidingen en er bestaan ruim voldoende applicaties."
Het gebruik van ‘open source’ software creëert volgens hem ook werk voor ict-bedrijven. Dergelijke software schept werk voor bedrijven bezig met opleiding, ondersteuning en diensten; gebieden waar Nederlandse bedrijven goed in zijn. Baten: "En je kunt ook prima betaald krijgen voor het programmeren van maatwerk."
De huidige ict-dienstenmarkt wordt overheerst door voornamelijk Amerikaanse bedrijven, die vanwege hun schaalgrootte een de facto standaard vestigen met hun bedrijfsspecifieke producten, stelt Baten. Open source daarentegen is gebaseerd op open standaarden. "Dat maakt het integreren van systemen gemakkelijker en dat verhoogt de efficiëntie."
Bij het Nederlandse hoofdkantoor van IBM reageert men enthousiast. "Het is een geweldig project, waar we veel interesse in hebben", zegt woordvoerster Eveline Vredeveld. Tussen EZ en IBM zijn wel gesprekken gaande, maar het is volgens Vredeveld nog te vroeg om op de concrete invulling in te gaan. De promotiecampagne "past wel uitstekend" bij de activiteiten die het bedrijf ontplooit om het ‘open source’ besturingsysteem aan te prijzen.
Middenmoot
Onderzoeksbureau IDC schaart Nederland met Frankrijk, Zweden en het Verenigd Koninkrijk onder de middenmoot wat het gebruik van Linux betreft (4,4 procent van de in 1999 in Nederland verkochte servers zijn volgens IDC uitgerust met Linux). Koplopers zijn de Verenigde Staten en Duitsland, de landen waar Linux-distributeurs gevestigd zijn.
Linux wordt in Nederland nog nauwelijks gebruikt voor bedrijfskritische toepassingen, maar des te meer voor telecommunicatie en internet-applicaties. Het mkb doet volgens IDC nauwelijks onder voor grotere bedrijven wat betreft het inzetten van op internet gebaseerde applicaties. De kleinere bedrijven maken wel zoveel mogelijk gebruik van beschikbare applicaties – dat is minder duur dan maatwerk.
Een kwart van het mkb besteed automatiseringsmaatwerk uit, tegenover één zevende van de grotere bedrijven. Moderne programmeertalen worden toegepast door 10 procent van het mkb, tegenover 25 procent van de grotere bedrijven. Van de bedrijven met tien tot honderd medewerkers heeft 74 procent toegang tot internet. Van de mkb-bedrijven beschikt 30 procent over een intranet, tegenover 42 procent van de grotere ondernemingen.