Slechts 3 procent van de marketing managers in Engeland denken dat online adverteren met banners een goede manier is om nieuwe omzet te genereren.
Marketing Week en softwarebedrijf New World. Van de ondervraagde bedrijven houdt 63 procent er een e-marketingstrategie op na en datzelfde percentage bedrijven vindt de eigen website het meest effectieve marketinginstrument. De overige 17 procent ziet email als het meest geschikte middel om met de markt te communiceren.
Het onderzoek bevestigde weer eens dat banners door de grote adverteerders niet serieus genomen worden. En nieuwe economie of niet: gevraagd naar het, on- of offline, meest effectieve middel om nieuwe klanten binnen te halen, vertrouwen de meeste respondenten op ouderwetsedirect mail.
Online advertentie-inkomsten daalden in het derde kwartaal van vorig jaar voor het eerst, becijferde het BritseInternet Advertising Bureau (IAB). De malaise in de dotcomsector en de tragere economische groei zijn daar vooral debet aan. Maar het IAB stelt dat banners ook veel te lijden hebben van software die advertenties filtert, zoals Adsubstract en Adwiper. Sommige analisten denken bovendien dat het natuurlijk mooi is dat de effectiviteit van banners eenvoudig afgemeten kan worden aan het aantalclicks, maar dat die meetbaarheid wel een nadeel is in de concurrentiestrijd met printadvertenties, waarvan de effectiviteit doorgaans onduidelijk blijft.
De online adverteerders geven het nog niet op en komen met grotere en meer indrukwekkende banners. Eerder deze maand kwam het IAB uit eigen beweging met richtlijnen voor formaten die het moeilijker moeten maken om banners te begeren. Modelskyscraper is een verticale band langs de lengte van de pagina en is veel groter dan de huidige banners. Een ander model is een vierkant in het midden van de pagina van 336 bij 280 pixels, wat aanzienlijk groter is dan de 468 bij 60 pixels van bestaande banners.