KPN heeft de touwtjes nog steeds stevig in handen. Hoewel de telco meent dat waakhond Opta overbodig is, blijkt het tegendeel waar.
In Nederland zijn de tarieven te hoog. Volgens een rapport van Verdonck Klooster Associates en de Yankee Group heeft KPN nog altijd 85 procent van het vaste net in handen. Ook op het mobiele net blijft KPN in feite heer en meester.
De Opta wordt, vindt de instelling zelf, te kort aan de lijn gehouden als waakhond. Twijnstra Gudde houdt in opdracht van het ministerie een onderzoek naar de effectiviteit van de Opta. Binnenkort komt dat verslag. Wel is al duidelijk dat de Opta té weinig kan doen om haar opdracht volledig te vervullen. Nieuwkomers op de markt zijn afhankelijk van het openbare netwerk dat in handen is van KPN. De tarieven binnen de regio zijn nu zo scherp door KPN gesteld dat concurrenten voor een minuut méér moeten betalen dan de consument. Die verliezen dus op het lokale tarief en op de overige tarieven wordt dat verlies nauwelijks goed gemaakt.
KPN-directeur Smits vindt dat de Opta kan worden opgeheven. "Laat de markt zijn werk doen" is zijn motto. Directeur Schrama van OneTel, de grootste alternatieve aanbieder: "Alle problemen waarmee wij kampen tonen aan dat juist een sterkere waakhond nodig is."
Er is al een tijdjecarrier preselect waarmee zonder een viertallig cijfer via KPN met een concurrent gebeld kan worden. De aanmelding via 0800-1273 blijkt bendes klachten op te leveren. One.Tel heeft een claim lopen bij de Rotterdamse rechtbank. Sinds de instelling ervan kampt de dienst met zogenaamde kinderziekten.
Opta heeft overigens samen met de NMa om een oplossing van het regioprobleem gevraagd. De regiotarieven van KPN moeten omhoog of de interconnectietarieven moeten omlaag. Het is de vraag hoe vlug dat allemaal gaat. KPN maakt als bij alle geschillen met de Opta behoorlijk gebruik van de procedurele mogelijkheden. En dan hebben we het nog helemaal niet over ADSL gehad dat door KPN als MXstream aangeboden wordt. De kinderziekten zijn alle overwonnen, maar volgens Verdonck en Klooster past KPN met succes vertragingstechnieken toe. Dat bureau vindt dat de mogelijkheden van de Opta uitgebreid moeten worden. Opta moet zelf actie ondernemen en het moet niet hoeven wachten op klachten. Uit één van de vele geschillen met Versatel blijkt al dat een klacht lang kan duren. Bijna een jaar geleden klaagde Versatel dat zakelijke klanten voor de zogenaamde cps-diensten direct bij Versatel terecht moesten kunnen. Nu heeft de Opta dat eindelijk bevestigd. KPN is gehouden daarvoor te zorgen. De Opta is bij ontbreken van een feitelijke liberalisatie een noodzakelijke dienst. Maar dan moet de waakhond meer ruimte krijgen.