Microsoft introduceert vandaag de Nederlandse versie van bCentral. Met dit portal hoopt men vooral de kleine bedrijven tot vijftien werknemers aan zich te binden. Dit initiatief moet worden beschouwd als een aanloop tot .Net, de nieuwe strategie van Microsoft.
Het gaat om een wereldwijd initiatief dat in ieder land lokaal wordt ingevuld. Microsoft richt zich op bedrijven die liever niet met veel verschillende leveranciers en contactpersonen te maken willen hebben.
Aangeboden wordt een reeks zakelijke diensten die allemaal via internet lopen. Microsoft fungeert daarbij alsapplication service provider die een vrij compleet aanbod in de markt zet. Als een bedrijf eenmaal is ingelogd, kan een heel scala aan diensten worden afgenomen, zonder dat telkens weer registratie nodig is. De klant krijgt slechts een rekening. Volgens Microsoft richten de meeste service-providers zich op het middensegment van het bedrijfsleven. Voor kleine bedrijven zonder uitgebreide IT-infrastructuur is er tot nog toe weinig. Naast domeinregistratie enwebsite-hosting wordt breedband-toegang tot internet (Adsl) geboden. Ook wordt voorzien in een beter beheer van klantenrelaties. Het is een soort CRM voor het kleinbedrijf. Nieuwe klanten en leveranciers kunnen hiermee gemakkelijker worden gevonden. Een ander doel is de communicatie met bestaande klanten te verbeteren.
Daarnaast biedt bCentral bijvoorveeld diensten voor het efficiënter beheren van de eigen organisatie. Ook wordt geholpen bij de opzet van een webwinkel.
Microsoft heeft voor bCentral een grote groep partners om zich heen verzameld, waaronder Siennax, Interned Services, TMfusion/Datad en XpertBuyer, BizzView en BuyItDirect. De content wordt verzorgd door Zibb.nl, een initiatief van Elsevier. De Adsl- en Isdn-diensten komen van BBeyond. ETX heeft de portal ontwikkeld.