Het rommelt bij de leveranciers van software voor online marktplaatsen. I2, een specialist in ketenbeheersoftware, heeft Rightworks opgekocht. Dit plaatst opnieuw vraagtekens bij de vorig jaar overeengekomen alliantie tussen I2, Ariba en IBM.
Kees Heesbeen, directeur Emea bij I2, verzekert dat de onderneming de twintig elektronische marktplaatsen die het samen met Ariba en IBM heeft ingericht, blijft ondersteunen. "Op verzoek van deze klanten zullen we blijven samenwerken met Ariba en IBM." Rightworks is een directe concurrent van Ariba, de huidige marktleider in procurement-software. Ariba, I2 en IBM bieden sinds maart 2000 bedrijven een totaalpakket voor het aansluiten van het productieproces op handel via een openbare marktplaats op internet.
Als marktplaatsen hun functionaliteit willen uitbreiden verwacht Heesbeen dat het nieuwe I2 een betere optie is dan de combinatie Ariba-I2. "Met de erfenis van Rightworks zijn we binnenkort in staat om een tweede-generatie marktplaats aan te bieden. Naast het inkopen van goederen voor het primaire productieproces, het terrein van de eerste generatie marktplaatssoftware, dekken we straks ook het indirecte inkoopproces van bijvoorbeeld kantoorartikelen. Het veilen van producten behoort tot de mogelijkheden. Claims als goedkoper inkopen, minder voorraad en een stabieler productieproces kunnen we dan echt waarmaken", aldus Heesbeen.
Strijd
"Ik moet om dat hele idee van tweede-generatie marktplaats-software lachen", aldus Arjan Konings, directeur Noord-Europa bij Ariba. "Dat soort dingen heeft Ariba al lang in huis. Het gat dat een vertrek van I2 oplevert is zo klein dat wij geen maatregelen hoeven treffen. De toegevoegde waarde van I2’s ketensoftware is beperkt, omdat het client/server-technologie betreft. Toekomstige marktplaatsen vragen om een echte netwerkoplossing. Alleen wat betreft content is de inbreng van I2 echt waardevol."
Konings verwacht dat de Rightworks-acquisitie meer strijd oplevert tussen zijn bedrijf en I2. "Bij het binnenhalen van opdrachten voor marktplaatsen zie ik in de toekomst meer concurrentie ontstaan", aldus Konings. "Bij bestaande marktplaatsen als Transora, die zijn uitgerust met Ariba en I2-software, vertrouw ik op een blijvende goede samenwerking met I2." Transora was niet bereikbaar voor commentaar.
Failliet
Er wordt momenteel goud geld verdiend aan marktplaatssoftware. IDC berekende dat leveranciers van procurement-software dit jaar wereldwijd 2,6 miljard dollar omzetten. In 2004 schat het van oorsprong Amerikaanse onderzoeksbureau dat die omzet uitkomt op 4,7 miljard dollar. Ondanks deze positieve geluiden voor de procurement-branche melden steeds meer marktplaatsen dat zij hun activiteiten moeten staken. Begin maart gingen onder andere Eumedix en Paper X dicht.
Belangrijkste oorzaak van het falen van de verschillende b2b-initiatieven is het gebrek aan geld. De marktplaatsen die vorig jaar gestart zijn kunnen, nu hun geld van de eerste financieringsronde op is, geen investeerder vinden voor een nieuwe kapitaalinjectie. Dit geld is in de meeste gevallen wel broodnodig, omdat het handelsvolume nog niet voldoende is om winstgevend te draaien. Daarnaast aarzelen veel bedrijven om hun handel via internet te laten lopen, vooral omdat belangrijke handelspartners en toeleveranciers nog niet online werken. Dit wees onderzoek uit van het Engelse bureau Jupiter Media Metrix.
Nederlandse marktplaats dicht
Enige tijd terug prijkte Eumedix nog op de top-10 beste marktplaatsen van Jupiter Media Metrix. Nog geen jaar na de introductie ziet oprichter Jan Siderius zich gedwongen om de stekker uit de marktplaats voor medische artikelen te trekken.
"Het vinden van leveranciers is nooit ons probleem geweest", aldus Siderius. "De vijftien ziekenhuizen, waaronder Leyenburg in Leiden en het AMC in Amsterdam, waren zelf verantwoordelijk voor het inbrengen van leveranciers die wilden meewerken aan het marktplaats-initiatief."
De in eigen beheer ontwikkelde software van Eumedix stelde ziekenhuizen in staat om geselecteerde leveranciers offertes te laten uitbrengen voor bestellingen. Leveranciers met de beste offerte mochten de bestelling van bijvoorbeeld incontinentie-artikelen en andere medische spullen leveren.
De marktplaats wist in een half jaar tijd een omzet te genereren van 4,2 miljoen euro, maar dat was onvoldoende voor het voortbestaan van de marktplaats. "Het investeringsklimaat is momenteel bijzonder slecht. Ondanks tientallen gesprekken hebben wij geen enkel aanbod gekregen. Nu rest ons alleen de verkoop van de door ons ontwikkelde software", aldus Siderius.