Analisten voorspellen dat vooral messaging-diensten succesvol zullen zijn als beheerde applicatie. De techniek is er, maar de acceptatie door gebruikers gaat langzaam. De markt wordt momenteel vooral gedreven door aanbieders. Vooruitlopend op de grote groei van messaging die zij verwachten, hebben enkele Belgische oud-directieleden van Uunet het bedrijf Telerelay opgericht. Binnenkort openen zij een kantoor in Nederland.
Telerelay is opgericht door ex-ceo van Uunet Benelux Luc Dierckx. Hij heeft onder meer Stephan Biesbroeck (ex-cto) en Ruud Davids (ex-cfo) meegenomen. De dienstverlening die zij willen leveren gaat verder dan het aanbieden van alleen de infrastructuur, waar ze zich jaren mee hebben beziggehouden.
Dierckx: "Door onze operationele ervaring wisten we dat aan messaging-diensten grote behoefte is. Vroeger draaide de markt om toegang tot netwerken en internet. Nu gaat het een stap verder met messaging en collaborative oplossingen. We dachten aanvankelijk te kunnen lanceren als asp, maar in de praktijk blijken er nogal wat barrières te zijn. Alle twijfel die momenteel heerst, onder meer door winstwaarschuwingen, is niet goed voor het vertrouwen."
Negatieve sentimenten
Omdat, vanwege die negatieve sentimenten, volledige uitbesteding in het asp-model moeizaam van de grond kwam, heeft Telerelay gekozen voor het ontwikkelen van een tussenoplossing: mid-sourcing. Bij dat model staat de infrastructuur wel fysiek bij de klant, maar zorgt de asp voor het beheer. Gebruikers hebben echter nog veel vragen over de kosten.
Dierckx: "Aan kwaliteit hangt een prijs. We zetten geen goedkoop servertje neer. Sommige bedrijven doen het dan liever zelf, maar vergeten dat een goedkope server een veelvoud kost aan mensen die hem moeten onderhouden. Daaraan zie je dat de markt er nog niet klaar voor is."
"Er is enorm veel educatie voor nodig om mensen te laten zien wat de werkelijke kosten van eigen beheer zijn. We staan er iedere keer weer verbaasd over hoe weinig bedrijven voor wie e-mail cruciaal is weten over de werkelijke kosten. Dat komt vooral door de onstuimige groei van de markt. Tot nu toe hebben bedrijven helemaal geen tijd gehad om zich met de kosten bezig te houden." Dierckx denkt dat er nu een omslag komt in de markt: "Door de slinkende marges over de hele linie beginnen de kosten belangrijk te worden."
Dominant
Door hun Uunet-achtergrond zijn de oprichters van Telerelay begonnen bij internetaanbieders. Nu breiden ze hun activiteiten uit tot het midden- en kleinbedrijf en grotere bedrijven, waarmee ze zich op het terrein begeven van gevestigde asp’s. In het mkb is Microsoft dominant met Exchange. Bij grotere bedrijven zit Lotus stevig in het zadel met Lotus Notes. Dierckx ziet mogelijkheden in het beheren van die applicaties, en in het combineren van fax, e-mail en voicemail. "Heel veel is al beschikbaar, alleen worden in praktijk maar weinig functionaliteiten gebruikt. Nu moet het nog professioneel aangeboden worden."
Hij laat zich niet uit het veld slaan door de winstwaarschuwingen en dalende koersen in de Verenigde Staten. "Je ziet dat, ondanks de malaise, bedrijven gewoon hun werk blijven doen. In de Verenigde Staten hebben we in het eerste kwartaal pas voor het eerst echte groei gezien in het uitbesteden van messaging en e-mail. Europa is gewoon wat trager."
Telerelay is een van de it-bedrijven die nog in de gunst staan van verstrekkers van risicokapitaal. In de eerste financieringsronde heeft het bedrijf 9,35 miljoen euro losgekregen voor het uitbouwen van zijn messaging-activiteiten. Dierckx: "Omdat we een ervaren team hebben, hebben de financiers vertrouwen in ons. De mensen die hier zitten hebben Uunet groot gemaakt. We kunnen nu anderhalf jaar voort, ook als de markt traag is. Bovendien hengelen er veel partijen naar geld, die wilden we gewoon voor zijn."
Ruud Davids, ook een ex-Uunet-medewerker, zet een Nederlandse vestiging op. De arbeidsmarkt in Nederland is nog steeds krap, maar Dierckx rekent ook hier op zijn bekendheid uit de Uunet-tijd en het effect van de financieringsronde. "Ik hoop dat het lukt om een Europees bedrijf op te bouwen, het hoeven tenslotte niet altijd Amerikanen te zijn die dat doen."