De premie die Bountyquest.com klaar had liggen voor degene die kon aantonen dat de one-click-technologie van Amazon al eerder werd gebruikt, blijft in kas.
Dat maakte Bountyquest gisteren bekend op een persconferentie. Bountyquest looft premies uit voor eenieder die hard kan maken dat bepaalde patenten zo voor de hand liggend zijn, of zo weinig verschillen van eerder gebruikte technieken, dat de patenten eigenlijk niet verleend had mogen worden. De premie van tienduizend dollar voor het ontmaskeren van Amazonsone-click-technologie– volgens critici in feite niets anders dan het gebruik maken van cookies om klanten te herkennen en hen de ergernis van het telkens opnieuw invoeren van hun gegevens te besparen – was uitgeloofd door Tim O’Reilly, de algemeen directeur van O’Reilly & Associates, een online uitgever.
Amazon is al geruime tijd in een juridische strijd verwikkeld met concurrent Barnes & Noble, die volgens Amazon inbreuk maakt op het patent van Amazon. Van lagere rechters kregen beide partijen al eens gelijk, maar de strijd is nog lang niet beslist. Ook de premiejagers hebben dus geen van de partijen van doorslaggevende juridische munitie kunnen voorzien.
Maar volgens Bountyquest kwamen een aantal van de dertig inzendingen toch heel dicht in de buurt van de premie. Zo worden vergelijkbaresingle action-technieken al langer gebruikt door winkels en door commerciële radio-, tv- en kabelmaatschappijen. Toch moest O’Reilly tegen zijn zin toegeven, dat Amazon wel enig recht van spreken heeft, maar "kortzichtig is als het zijn innovaties voor zichzelf wil houden".
Amazon maakt zich intussen niet druk en blijft bij de rechtsgeldigheid van het patent, aldus een woordvoerder. "Hoe je het ook wendt of keert, ze hebben niets concreets kunnen vinden dat afbreuk doet aan ons patent."