Hoewel de markt tegenzit, is Toolex er vorig jaar toch in geslaagd de nettowinst met ruim een derde op te krikken tot 60,6 miljoen gulden.
Ook de omzetgroei viel eigenlijk alleszins mee. Hij kwam met 544 miljoen gulden ‘maar’ 7 procent uit dan vorig jaar, maar dat was vooral te wijten aan het doorschuiven van een order van 75 miljoen gulden van vorig jaar naar dit jaar. Daarmee maakt het bedrijf een lekkere start in 2001 en voldeed het ook aan de Amerikaanse beursregels.
De markt voor optische media is moeilijk, stelde algemeen directeur Leon Giesen gisteren bij de presentatie van de cijfers. De pijn zit vooral in de systemen voor het maken van cd-recordables, waarvan de verkopen na het eerste kwartaal van 2000 dramatisch daalden. De producenten – van wie de belangrijkste vijf in Taiwan zijn gevestigd – wilden in 1999 niet voor elkaar onder doen en investeerden zo veel, dat er in 2000 overcapaciteit ontstond. Het gevolg waren scherpe prijsdalingen: cd-r’s kosten met pakweg anderhalve gulden nog maar de helft van een jaar geleden.
Tegenover de terugval in de verkoop van deze cd-recordable lijnen stond bijna een verdubbeling van de afzet van dvd-systemen. Ook de verkoop van systemen voor ‘mastering’ (moederschijven) en de inkomsten van de serviceorganisatie gingen omhoog.
Tegen die achtergrond was de Toolex-topman ook niet ontevreden over de uiteindelijke winst, ook al omdat er vorig jaar 11 miljoen gulden extra is uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling.
De Eindhovenaren zijn 2001 begonnen met een orderportefeuille van 224 miljoen gulden. Begin vorig jaar had het bedrijf 424 miljoen aan orders op zak. Ruim 164 miljoen aan orders is voorzichtigheidshalve geschrapt, omdat zelfs als ze doorgaan opnieuw over de prijs zal worden onderhandeld. Maar Giesen is niet pessimistisch. Door het groeiende aantal geïnstalleerde systemen wordt service gaandeweg een stabiele bron van inkomsten. Ook de eigen ontwikkeling van dure componenten moet de marge ten goede komen.
Toolex blijft streven naar een winstgroei van 10 procent en een omzetgroei van 15 procent per jaar. Dit jaar zal die doelstelling wat betreft de omzet in elk geval niet worden gehaald. En ook al trekt de markt aan, de winstmarges zullen onder druk blijven staan, verwacht Giesen.