De slag om de kleurenprintermarkt is nog niet beslist. Met de introductie van een snelle, betaalbare printer probeert het Japanse Oki de concurrentie een stap voor te zijn. Algon van Woensel, directeur Oki Nederland, vreest de opmars van kopieerreuzen, die zich steeds vaker als ict-bedrijf positioneren, niet.
Oki, fabrikant van printers en faxen, brengt de C9000-serie op de markt: vier modellen die, naast het normale zwart/wit-printen, 21 pagina’s A4 en elf pagina’s A3 per minuut in kleur kunnen afdrukken. De apparaten zijn gebaseerd op een digitaal led-systeem met vier parallel geplaatste led-elementen en kleurendrums. Hierdoor is het mogelijk alle Cmyk-kleuren in één keer op het papier te plaatsen. Bij de huidige, tragere kleurenlaserprinters moet het papier eerst langs alle drums afzonderlijk om een volle kleurenafdruk te krijgen. De C9000-printers zijn bedoeld voor de kantooromgeving en kunnen met een Ethernet-kaart op een netwerk worden aangesloten.
Strijd om kleur
In Nederland levert Oki de printers, zoals te doen gebruikelijk, indirect via het dealerkanaal. Dat bestaat uit distributeurs als Quadram, Codis en Tracor, een netwerk van kleinere wederverkopers, grote partners als Getronics, Syntegra en Centric, en reparateurs als Microfix, IMD en PCC. Er werken zo’n dertig medewerkers in het kantoor in Hoofddorp. "Wij werken alleen voor de zakelijke markt", zegt Algon van Woensel, directeur Oki Nederland. In een korte uiteenzetting van het printerlandschap beweert hij dat Oki de marktleider is op het terrein van de matrix-printers. "Op de inktjetmarkt zijn wij niet actief en op de laserprintmarkt is Hewlett-Packard de onbetwiste leider, op afstand gevolgd door een groep waarin Lexmark, Canon, Epson, Brother en Oki zitten."
Het segment kleurenlaserprinters is nog betrekkelijk klein, stelt Van Woensel vast. "Het marktleiderschap is daar nog niet beslist. Wij binden er de strijd aan met de traditionele laserprinterleveranciers als HP en Lexmark." De directeur Oki Nederland denkt dat zijn bedrijf met de nieuwe C9000-serie een sterke troef in handen. "De printers zijn snel en betaalbaar: tussen de vijftien- en twintigduizend gulden." Van een felle concurrentie met de kopieerreuzen, die zich steeds vaker als ict-bedrijf presenteren, verwacht hij weinig te merken. "Xerox is een partner van ons: zij nemen onze C7000-serie onder eigen label af. Océ richt zich met zijn veel duurdere en snellere kleurenprinter op een hoger marktsegment en Ricoh levert kleurenkopieerapparaten met een printerinterface." Volgens Van Woensel missen de kopieerbedrijven voldoende kennis van de it-omgeving, bijvoorbeeld van netwerken of besturingssystemen, om de macht op de zakelijke printermarkt over te nemen. "De printerfabrikanten staan zeer sterk in het middensegment."
Bloemist
Van Woensel merkt dat klanten meer oog hebben gekregen voor het printergedeelte. "Dat was vaak een ondergeschoven kindje: een bedrijf koos dan wel voor een dure it-oplossing, maar had geen geld over voor goede printers." Oki Nederland haalt nog zo’n eenderde van de omzet binnen met de verkoop van matrixprinters. "Vergis je niet, dat is nog steeds een belangrijke markt voor ons, vooral in logistieke omgevingen Denk bijvoorbeeld aan de reiswereld: leveranciers van reserveringssystemen als Galileo en Worldspan zetten onze printers in voor het uitprinten van tickets en vouchers. Of de bloemisterij: een firma als Fleurop gebruikt matrixprinters omdat deze in een vochtige omgeving blijven functioneren."
Oki levert ook nog lijnprinters: speciale matrixprinters voor het uitdraaien van lange computerlijsten in rekencentra. "De bulk staat hier centraal, niet de kwaliteit. Overigens leveren wij naast printers ook nog faxen en benodigdheden als toners, drums en lintcassettes."
Kibataro Oki
Oki Systems maakt deel uit van het Japanse Oki Data, dat printers en faxen produceert. Dit bedrijf is een volle dochter van Oki Electric Industry. Hoewel minder bekend dan Japanse technologieconcerns als Sony, Hitachi, NEC, Toshiba en Fujitsu is het bedrijf oeroud. Het werd in 1881 opgericht door Kibataro Oki als het eerste Japanse productiebedrijf voor telegraaf- en telefoonsystemen, vijf jaar nadat Alexander Graham Bell de telefoon presenteerde. Ook toen al keek men in Japan naar interessante industriële ontwikkelingen elders in de wereld, om deze vervolgens in eigen land te introduceren en te vervolmaken.
Oki groeide uit tot een groot telecomconcern en begaf zich later ook op het terrein van de fabricage van chips en andere elektronische componenten. Begin jaren zeventig startte Oki Data met de productie van printers en modems die geheel IBM-compatibel moesten zijn. Een paar jaar later stortte Oki zich op de fax-markt. Vandaag de dag ontwikkelt de onderneming ook spraaksoftware en brengt het samen met Microsoft multimedia-computers op de Japanse markt.
Oki gaat er prat op dat het zijn productieproces volgens ecologische principes heeft ingericht: met zoveel mogelijk recycling en zo min mogelijk vervuiling. Er werken wereldwijd 25 duizend mensen. Het bedrijf realiseerde over het boekjaar 1999, dat loopt van 1 april 1999 tot 31 maart 2000, een geconsolideerde omzet van ruim 6,3 miljard dollar.