Tussen de voetballerij en de ict botert het niet. Menig voetballiefhebber ergerde zich aan de harde zakelijke houding van oud-IBM’er Frank Kales als commercieel directeur bij Ajax. Datelnet-directeur Hans Brus bracht als voorzitter FC Den Bosch op het randje van de afgrond. En nu is er Gerard Sanderink, directeur/eigenaar van Centric, dat voor 1,2 miljoen gulden per jaar shirtsponsor van De Graafschap is.
Deze eredivisieclub uit Doetinchem verkeert in degradatienood. Voetballiefhebber Sanderink ergert zich aan de slechte prestaties. In het weekblad Voetbal International uit hij kritiek op het uitblijven van versterkingen en noemt hij een aantal voetballers te dik, te oud, te slecht, te vaak ziek en te lui. De optie om de club volgend seizoen opnieuw te sponsoren, laat hij schieten. Wel overweegt hij om dan een voetbalvereniging te ondersteunen die wel succes heeft.
Sanderink wil dat De Graafschap kwaliteit levert en voor resultaten knokt, eigenschappen die volgens hem wél van toepassing zijn op Centric. Met losers mag Centric niet geassocieerd worden. Probleem is dat hij met deze houding de doelstelling van de sponsoractie uit het oog verliest. Hij kan beter een meting laten uitvoeren of de naamsbekendheid van Centric inderdaad is verhoogd. Sanderink behandelt de sponsoring als een persoonlijk speeltje. Als hij zo graag inspraak wil, moet hij als particuliere investeerder geld in De Graafschap steken en Centric er buiten laten.
Overigens heeft het interview in VI niet het beoogde schrikeffect gehad. Althans, niet in positieve zin. De Graafschap kreeg vorige week tegen Willem II met maar liefst 6-0 klop.