HAARLEM – De supermarktketen Wal-Mart wil een alliantie aangaan met Amazon, waarbij Wal-Mart een extra on-line verkoopkanaal krijgt via http://Amazon.com.
Nadat de Britse Sunday Times het nieuws bracht, werden de verhalen over een op handen zijn samenwerking de afgelopen dagen sterker, hoewel beide bedrijven tot nu toe nog steeds commentaar weigeren. Analisten zouden in elk geval niet verrast zijn als het verhaal waar blijkt te zijn, en zien er bovendien over het algemeen een verstandige zet van beide partijen in.
"Amazon heeft de afgelopen tijd bij veel deuren aangebeld en die van Wal-Mart is in elk geval een heel voor de hand liggende", aldus analiste Faye Landes van Sanford Bernstein. Volgens de Sunday Times zou Amazon een ’offline’ eigen plekje krijgen in de 4.500 supermarkten van Wal-Mart, steekt het bedrijf flink wat geld in Amazon en zou Amazon een percentage krijgen van de omzet die Wal-Mart bij Amazon maakt.
Voor Wal-Mart zou de alliantie ook niet slecht zijn, menen de meeste analisten. De keten heeft in eerste instantie de slag op internet gemist en lijkt nog altijd niet goed te weten wat het nu precies met elektronische handel aan moet. Onlangs liet het bedrijf nog weten 24 van de 250 mensen te ontslaan die momenteel bij http://walmart.com werken. Het bedrijf kan flink profiteren van de expertise die Amazon heeft opgebouwd plus de technologie die de van oorsprong boekverkoper in huis heeft.
Er is echter wel een obstakel: Amazon heeft al een alliantie met de speelgoedketen Toys R Us, en Wal-Mart zit als super-supermarkt ook in speelgoed. Maar voor Amazon zijn de geruchten goed: nadat het aandeel vrijdag naar een absoluut dieptepunt van ruim beneden de tien dollar zakte – een jaar geleden waren dat er nog ruim 75 – steeg het aandeel gisteren weer tot bijna 13 dollar.
Sjaak Smakman