Geen automatiseerder te vinden? Voor ict-bedrijf Flex is de krapte op de arbeidsmarkt geen probleem; het heeft de automatiseerders voor het kiezen. De medewerkers zelf leveren voortdurend nieuwe collega’s aan. De werknemers moeten minstens 5 procent van hun salaris besteden aan studie.
Er omheen kijken kan niet. Het herenhuis in hartje Rotterdam telt vijftien kroonluchters. Niet alleen het glas valt op aan de inrichting van het hoofdkantoor van it-bedrijf Flex. Houten vloeren, rood tapijt en antiek ogende bureaus van donkerbruin hout. Op deze stille vrijdagmiddag bieden de werkplekken van de it’ers op de derde verdieping vooral een stijlvolle plaats aan de cradle’s van de handhelds.
Rob de Laat, medeoprichter en directeur van het bedrijf: "We hebben geen high tech meubilair. Wel laten we zien dat het bedrijf de buurt helpt opknappen." Het bedrijf geeft bij de vestiging van kantoren de voorkeur aan het opknappen van oude panden, zoals de Korenbeurs in Geldrop, "in plaats van iets aan de snelweg". In Amsterdam, waar het dit jaar een kantoor wil openen, zoekt het nog naar een geschikt pand.
De verbouwing van het Rotterdams afbraakpand tot een it-kantoor is kenmerkend voor de aanpak van Flex. De Laat vindt de motivatie van zijn medewerkers belangrijker dan de maat van zijn auto. "Daaraan denk ik pas als het hier helemaal top is." Liever besteedt hij de inkomsten uit het detacheringswerk aan zijn medewerkers. "De belegde boterham is het resultaat. Het doel is met de medewerker een lange-termijn relatie op te bouwen."
Rotklussen
Om die relatie te onderhouden moet onder meer de kennis van de medewerkers doorlopend groeien, stelt de directeur. Een van de gouden regels van het it-bedrijf luidt: iedere medewerker moet 5 procent van zijn vaste jaarsalaris besteden aan opleidingen. Welke opleiding en waar mogen ze zelf bepalen. Wil een it’er zich specialiseren in de technieken van Cisco, of zich ontwikkelen tot projectmanager die in alle systemen thuis is – het kan allemaal.
Peter Latupeirissa, directeur van een van de dochterbedrijven, Flex It: "Natuurlijk hebben ook wij rotklussen. Maar als die geklaard zijn, zorgen we wel dat de ict’er met de opgedane ervaring een stap vooruit zet. Niemand blijft hier lang hangen op het curriculum waarmee hij binnenkwam." Latupeirissa is er zeker van dat hij op deze manier de beste medewerkers aantrekt. En uiteraard is het goed voor de toko, stelt De Laat. "Investeren in scholing is investeren in de waarde van het bedrijf."
Volgens Latupeirissa resulteert de aanpak van Flex in een uitstekende mond-op-mond reclame. "Medewerkers zijn apetrots op het zwikkie." De afgelopen maanden stelde hij tientallen nieuwe medewerkers aan – en dat zonder advertentiecampagne. De nieuwe mensen komen op voordracht van de medewerkers. "Een collega draagt niet snel een misser aan. De voorselectie is op die manier heel aardig."
People manager
Het vergroten van de waarde van zijn medewerkers is ook de reden voor het inzetten van één personeelsmanagers, bij Flex ‘people managers’ genoemd, per dertig medewerkers. Zij plannen de carrière van de ict’ers, helpen bij het kiezen van de beste opleiding en volgens De Laat komen ze zo nodig zelfs bij de mensen thuis. Zijn er problemen, dan schiet de people manager te hulp, is het idee.
De Laat voorspelt dat andere bedrijven deze aanpak zullen navolgen. Volgens hem zorgt de kenniseconomie voor andere verhoudingen binnen bedrijven. Ook hier heeft hij managementkreten voor: "Een medewerker is geen kostenpost, maar een business-enabler."
Toch komt het voor dat Flex ict’ers kwijtraakt. Latupeirissa stelt er alles aan te zullen doen om de beslissing voor de vertrekkende medewerker zo moeilijk mogelijk te maken. Desondanks verloor hij vorige maand nog een gewaardeerde kracht. "Ik kan wel zijn schedel klieven, maar ik heb liever dat hij me in de toekomst nog eens een opdracht toeschuift, of nieuwe collega’s naar me toestuurt."