Optimisme overheerst bij de grote aanbieders van mobiele data-oplossingen. IBM geeft zijn e-zakendoen-visie een mobiele component, Orange ziet zich vooral als dienstverlener, en NTT Docomo gaat mensen, machines en huisdieren van mobiele toepassingen voorzien.
Volgens Val Rahmani, wereldwijd directeur van IBM’s divisie Wireless Solutions, ligt de nadruk nog te sterk op technologie: "Als bedrijfstak hebben slecht werk geleverd, door mensen niet goed te overtuigen van de voordelen van mobiele datacommunicatie. Pas wanneer mensen de voordelen ervan zien zal het een succes worden."
Software-gigant IBM was in Cannes aanwezig om, zoals Rahmani het noemt, de nieuwe fase van e-zakendoen te tonen. Na internet is de mobiele markt aan de beurt. IBM komt daarom bijvoorbeeld met mobiele varianten van zijn infrastructuur-software Websphere en mobiele toepassingen van Lotus en Tivoli. Volgens Rahmani zijn de Verenigde Staten hard bezig hun achterstand op de mobiele markt in te halen op Europa, nu daar de eerste toepassingen op basis van Gprs draaien.
Een van de lucratiefste markten is volgens haar business to employee. De meeste applicatie-ontwikkelaars richten zich op communicatie met andere bedrijven, en vooral communicatie met consumenten. Maar het mobiel opvragen van bedrijfsgegevens is een belangrijke markt, waar bovendien zelden ingewikkelde technologie voor nodig is.
"Voor een heleboel dingen hebben we alleen maar GSM en Umts nodig. Het maakt vaak niet uit dat de verbinding langzaam is, of het scherm klein. Gebruikers hebben maar een beperkte hoeveelheid data nodig. Met Gprs heb je nog het bijkomende voordeel dat je altijd online bent, dus e-mail komt geleidelijk binnen."
Ze verwacht dat Umts uiteindelijk rendabel te exploiteren kan worden. "Tegen de tijd dat het er is hebben we de nodige toepassingen. Op korte termijn is er wel een probleem door de hoge schulden van operators. Maar de telecombedrijven zullen er geld mee gaan verdienen, omdat zij leveren, en wij ze nodig hebben."
Hans Snook, ceo van Orange, onderschreef deze visie tijdens een toespraak op het congres: "De rol van de netwerk operator gaat veranderen. We zijn geen mobiel telefoonbedrijf meer. De netwerk operator wordt manager van alle mogelijke communicatiemogelijkheden van de gebruikers. Er is nog steeds goud te vinden, en uiteindelijk zal de prijs die operators betaald hebben voor hun licentie gezien worden als conservatief."
Huisdieren
Keiji Tachikawa, president van het Japanse NTT Docomo, ziet nog een vrijwel oneindige markt braak liggen. NTT Docomo heeft met zijn i-Mode diensten in Japan 18,6 miljoen abonnees, die gebruik maken van 38 duizend informatiesites. Afgezien van de beoogde internationale expansie van zijn bedrijf ziet hij voor mobiel internet in eigen land een markt weggelegd van 360 miljoen eenheden. Hij doelt daarmee niet alleen op de mensen die gebruik maken van mobiel internet, maar ook op faciliteiten die zijn ingebouwd in auto’s, fietsen en boten. In de berekening van NTT Docomo is bovendien de mobiele apparatuur inbegrepen die het bedrijf hoopt te verkopen voor twintig miljoen huisdieren.