Na het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel hebben ondernemers een nieuwe goudader ontdekt: telecommunicatie. Terwijl de mobiele operators zuchten onder een loodzware schuldenlast door hun Umts-aspiraties, melden bedrijven uit de it en telecom zich massaal om hun producten en diensten aan te bieden op de markt voor mobiele datacommunicatie.
Op het 3GSM-congres, vorige week in Cannes, toonden zij op welke manier ze een graantje mee willen pikken van de telecom-miljarden die gebruikers moeten gaan opbrengen. Cruciaal hierin is de inbreng van telefoonfabrikanten. Acceptatie van 3G-technologie (derde generatie mobiele communicatie) hangt voor een belangrijk deel af van de beschikbaarheid van bruikbare machines. Op de beurs in Cannes was dan ook te zien dat ontwerpers zich hebben uitgeleefd op bruikbare varianten van de bestaande GSM-telefoons. Het resultaat was in de meeste gevallen een apparaat dat lijkt op de bestaande GSM-telefoons, met een iets groter scherm.
Zeker zo belangrijk als de hardware zijn de toepassingen. Hier ligt nog een knelpunt, omdat de fantasie van de aanbieders zich vooral richt op vermaak, in de vorm van videoclips, toeristische informatie en spellen. Ook m-commercie en betalen met de mobiele telefoon zijn toepassingen die in de testfase ver ontwikkeld zijn.
Vooralsnog zijn de partijen met de beste kaarten op de mobiele markt de leveranciers van infrastructuur. Voor Gprs zijn relatief weinig investeringen nodig, omdat het werkt op het enigszins aangepaste, bestaande GSM-netwerk. Voor Umts is echter een volledig nieuwe infrastructuur nodig, die volgens de overheidsbepalingen rond veiling en verkoop van de frequenties op korte termijn moet worden aangelegd. Een aantal netwerkoperators is nog hard op zoek naar leveranciers. Een probleem hierbij is dat de operators zich zo diep in de schulden hebben gestoken, dat ze hun leveranciers vragen mee te investeren in Umts.
Op de beurs bleek dat de technische basis voor de derde generatie mobiele telefonie definitief gelegd is. Bij proefopstellingen gingen de gesprekken vooral over allerlei verfijningen van de testmodellen, zoals de overgang van de ene naar de andere cel, capaciteitsproblemen, en vooral verhoging van de bandbreedte. Want hoe mooi de demonstraties er op de beurs ook uitzagen het duurt nog jaren voor gebruikers beschikken over de ideale maximale capaciteit van 2Mb.
Software-ontwikkelaars
Voor het eerst was de wereldwijde GSM-beurs interessant voor software-ontwikkelaars. Meer dan in de tijd dat het nog ging om 2G bevolkten zij het congresgebouw in Cannes. Nokia bijvoorbeeld claimt een gemeenschap te hebben opgebouwd van driehonderdduizend ontwikkelaars, die zich op basis van open api’s bezig houden met het ontwikkelen van toepassingen.
De cruciale rol die it ondertussen speelt op de telecom-markt lokte ook traditionele it-bedrijven Zij zijn er in eerste instantie op uit om hun bestaande automatiseringsoplossingen, of delen daarvan, mobiel te maken. De zakelijke toepassingen waar de meeste vraag naar lijkt te zijn, is het mobiel toegankelijk maken van eenvoudige applicaties als e-mail en de agenda. Ook mobiele toegang tot verkoopinformatie staat hoog op de agenda van potentiële mobiele gebruikers. Voor dergelijke toepassingen is overigens niet de volle bandbreedte van Umts noodzakelijk; ook Gprs zou al voldoende zijn om dergelijke relatief beperkte hoeveelheden data beschikbaar te maken.
De Nederlandse software-ontwikkelaar Fenestrae biedt dit al aan in de vorm van zijn Mobile Data Server. Microsoft herhaalde in Cannes nog eens de aankondiging dat het een concurrerend product, Mobile Information Server, op de markt gaat brengen om mobiele functionaliteit toe te voegen aan Exchange. Bovendien gaat Microsoft samenwerken met Unisys bij het leveren van messaging-oplossingen. Unisys, dat al werkt voor grote telecombedrijven, wil zich nu invechten op de Umts-markt als dienstverlener aan de operators.