AOL Time Warner heeft twijfels over uitbreidingen in buitenland. Topman Bob Pittman noemt ze lastig, kostbaar en langdurig.
De buitenlandse activiteiten van het grootste mediaconcern worden nauwlettend gevolgd door analisten nu de fusie een feit is en grote concurrenten als Microsofts MSN en Yahoo! zich heel nadrukkelijk wel op wereldwijde expansie richten.
Op een forum in New York benadrukte Pittman echter dat expansie veel tijd en geld kost. "Je moet veel uitgeven om de aandacht op je te vestigen. Het werkt wel, maar het duurt wel een hele lange tijd." Hij merkte ook op dat het in tal van landen door allerlei restrictieve bepalingen moeilijk is voet aan de grond te krijgen.
Uiteindelijk komt ook AOL Time Warner er wel, denkt hij. Alle hobbels worden wel geslecht. Zo gelooft hij er vast in dat er overalflatrate-internet zal komen, doodsimpel omdat de consument daarom vraagt. En flat-rate kan de doorbraak vormen naar een gerichte commerciële exploitatie, omdat de consument dan veel langer op het net blijft dan wanneer hij telefoontikken moet betalen.
Geld verdienen met internet bestaat volgens Pittman uit drie onderdelen: de inkomsten uit de abonnementen, de verkoop van producten via het internet aan je klanten en uiteraard advertenties op de website. Hij benadrukte daarbij dat het vooral de provider is die moet investeren in zijn relatie met de klant en niet andersom.
Voor sombere verhalen over het internet is bij Pittman geen ruimte. "We staan nog maar aan het begin. Alle stukjes van de puzzel liggen nu op hun plaats, de consument is er klaar voor en alles wat we nu moeten doen is leveren." De opkomst van het breedbandinternet zal de ontwikkelingen daarbij nog een extra zetje in de rug geven, gelooft de AOL-topman.