Hoewel de wereldwijde verkoop van opzetkastjes dit jaar stijgt neemt het groeitempo snel af. Dat blijkt uit een onderzoek van Strategy Analytics.
Volgens de onderzoekers worden er in 2001 34,2 miljoen settop boxes, 24 procent meer dan vorig jaar. Toen gingen wereldwijd 27,5 miljoen kastjes over de toonbank en bedroeg de groei nog 51 procent. De dalende groei is volgens Strategy Analytics voor een aanzienlijk deel te wijten aan het feit dat belangrijke afnemers van de settop boxes, zoals het Britse kabelbedrijf Bskyb, hun operatie binnenkort grotendeels hebben afgerond en de komende tijd minder kastjes nodig hebben.
Vooral de Britse markt zakt in. Werden er in de UK vorig jaar nog 3,8 miljoen kastjes verkocht, dit jaar zal de teller blijven steken op 3,2 miljoen. Hiermee is de Britse markt de enige die ook in de verkoop een daling laat zien.
Zo erg is het in de Verenigde Staten nog niet gesteld. Strategy Analytics verwacht dat er in de VS dit jaar 17,1 miljoen apparaten worden verkocht. Dat is een stijging van 19 procent, een enorme daling ten opzichte van het jaar daarvoor. Toen bedroeg de groei nog 53 procent.
"Fabrikanten van opzetkastjes en de leveranciers van componenten hebben een aantal sterke jaren achter de rug", aldus David Mercer van Strategy. "Maar in 2001 zal de groei naar alle waarschijnlijkheid de laagste zijn sinds er is begonnen met de verkoop. De budgettering moet daarop aangepast worden." Mercer sluit niet uit dat er voor het eind van het jaar fusies of overnames plaatsvinden.