Microsoft Networks, de informatieportal van het softwareconcern uit Redmond, wil binnen ruwweg een jaar geld vragen voor het gebruik van deze dienst.
Dat heeft Neil Holloway, managing director van MS UK vanochtend tegen BBC News gezegd. Een abonnement zou dan 60 pond, ongeveer 200 gulden per jaar gaan kosten. Holloway zegt ervan overtuigd te zijn dat surfers voor deze portal dit bedrag overhebben. Hij benadrukte dat Hotmail, sinds de aankoop door MS geïntegreerd met MSN, echter gratis zou blijven. Wel zou er betaald moeten worden voor filters tegen ongewenste reclame.
Al eerder trachtte Microsoft voor zijn webzine Salon geld te vragen, maar kwam daarvan een jaar geleden weer terug toen de reacties van gebruikers erg afwijzend waren. Momenteel is de enige succesvolle betaalde webuitgave die van de Wall Street Journal Online, waarvoor $ 70 per jaar betaald moet worden. Verder vragen diverse gespecialiseerde elektronische archieven geld voor gebruik, zoals bijvoorbeeld marktleider Lexis-Nexis van Reed Elsevier.
Volgens IT-onderzoeksbureau Forrester blijft het een risico om geld voor publieksdiensten via het web te vragen, gezien de lange traditie van ‘gratis’ gebruik. Toch bestaat de overtuiging dat ook de twee andere grootmachten van het web, AOL en Yahoo, een tarief in rekening zullen brengen, als Microsoft die stap als eerste aandurft. De twee opbrengstenbronnen van websites zijn momenteel advertenties en adressenverhuur, waarbij dat laatste steeds moeilijker ligt en banners niet voldoende opbrengen om de kosten te dekken.
MSN telt momenteel 200 miljoen bezoekers per maand. Afgelopen oktober heeft MSN een investering van $ 1 miljard in zijn portal aangekondigd. In diverse landen figureert MSN in de top vijf van bestbezochte sites, in de UK is het zelfs nummer 1. In Nederland staat de site echter veel lager.