Een asp-bedrijf richt je wel snel op, maar niet in. Dat duurt ongeveer een jaar. Nog langer duurt het voordat je een hecht team, een klantgerichte bedrijfscultuur, en stabiliteit hebt, stelt W. van Andel. Hij nuanceert de asp-hype maar ook de daaropvolgende ‘anti-hype’.
In het hoofdartikel van Computable (9 februari) wordt beweerd dat asp zware tijden tegemoet gaat. Het aanbod voldoet niet aan de vraag, er zijn geen succesverhalen, asp’ers worden verkocht of ze gaan failliet. Dat klopt voor die bedrijven die asp als snelle geldmaker zien. In de internet-hype kun je wel geldschieters vinden die geloven in het snel veroveren van veel klanten die functionaliteit huren. De vraag is immers duidelijk. We kennen allemaal de ellende van niet beschikbare systemen, net als we ze nodig hebben. Dus laat je dat aan een professioneel bedrijf over, speciaal daarvoor opgericht. En daar zit hem nu de crux. Een asp-bedrijf richt je wel snel op, maar niet in. Een pand is snel gevonden en ook de mensen krijg je wel, zeker als je een goedgevulde portemonnee hebt. Het inrichten van een asp-centrale die aan alle eisen voldoet, duurt al weer wat langer: ongeveer een jaar. De kern van een goed asp-bedrijf zit echter in het niet-tastbare, wat slechts in veel jaren is op te bouwen. Denk daarbij aan het functioneren van de medewerkers als team, een klantgerichte bedrijfscultuur, het goed afstellen van taken en procedures, en stabiliteit door de controle van processen in ‘front’- en ‘backoffice’. Itil biedt met betrekking tot de laatste twee punten een goed fundament, maar je leert het pas in de praktijk met veel verschillende klanten in een hoop landen en tijdzones. Zoveel jaren geven geldschieters je echter niet, en zolang duurt de hype niet.
Voor bedrijven die al gedurende meerdere computergeneraties op afstand beheren, is asp weer een volgende generatie, mogelijk gemaakt door de internet-technologie. Gebruikers hebben nu genoeg aan een eenvoudige browser. Ze kunnen daarmee inloggen waar en wanneer ze willen, en hun werk doen. Er tekent zich daarmee een alternatief af dat ook betaalbaar is voor de kleinste klant. Het is dus inderdaad veelbelovend.
Kwestie van tijd
Waarom merken we dan nog zo weinig van die belofte? De ICT-branche lijkt van de ene hype in de andere te rollen. Evolutionaire ontwikkelingen als asp worden binnengehaald alsof het revoluties zijn. Meteen daarop volgen de eerste succesverhalen die bij nader onderzoek vaak tegenvallen. Na een paar van dergelijke ontnuchterende gevallen slaat de hype om in een soort ‘anti-hype’. Het grafiekje in het hoofdartikel ter illustratie van de grote problemen waarin asp zich zou bevinden, doet vermoeden dat deze ‘anti-hype’ er aan komt. In die grafiek stelt IDC de marktgroei ‘radicaal’ bij van 3000 naar 2500 procent in drie jaar. Dat moet wel zwaar weer worden. Intussen gaan de ontwikkelingen gewoon door en wordt asp in toenemende mate toegepast. Het is gewoon een kwestie van tijd voor de echte succesverhalen komen.
De hype is een prima middel om de markt wakker te schudden, maar ontneemt vaak wel het zicht op wat er werkelijk aan de hand is. Als het stof van de hype gedaald is, zal blijken dat je niet meer even een asp-centrum opzet door een hoop spullen te kopen en een hoop mensen in te huren. ASP blijkt een echt vak te zijn.
W. Van Andel Directeur Vertis