Network Solutions heeft via een uitgebreide reclamecampagne zijn database met miljoenen internet-adressen te koop aangeboden.
Network Solutions is de domeinnaam-registeerder van VeriSign.
De adressen worden overigens al sinds een jaar verkocht, maar tot dusverre heeft VeriSign daar nog niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.
Voor marketingbedrijven bieden de gegevens een schat aan informatie, maar er bestaat tevens grote twijfel of de verkoop van het belangrijkste internet-adresboek vanwege privacy-redenen wel door de beugel kan.
De database van Network Solutions bestaat uit zes miljoen dotcom-adressen die bedrijven sinds de opkomst van commercieel internet via Network Solutions hebben laten registreren. Daarbij gaat het volgens Network Solutions niet alleen om namen, adressen en telefoonnummers, maar ook om gegevens of de sites een actief of ‘slapend’ bestaan leiden, of ze ingericht zijn voor e-commerce activiteiten en zelfs of de sites beveiligd zijn of niet.
VeriSign’s motieven voor de agressievere verkoop van zijn internetadressen-database zijn duidelijk. Nu de internethype in het slop zit, moet het nieuwe wegen zien te vinden om aan de benodigde inkomsten te komen. Maar het is niet helemaal zeker of VeriSign met de verkoop van zijn internet-adressen wel de juiste weg heeft gekozen. Het bedrijf kan stuiten op onoverkomelijke privacy-bezwaren van consumentenorganisaties en de (Amerikaanse) autoriteiten. Zo moest onliner DoubleClick vorig jaar inbinden met zijn plan omweb-tracking data te combineren met off line databases. En toen de online speelgoedwinkel Toysmart.com afgelopen mei werd opgeheven, ontstonden heftige protesten tegen de voorgenomen verkoop van de consumenten-database.