Tiscali, het Italiaanse internetbedrijf dat vorig jaar World Online overnam heeft in het vierde kwartaal zowel de omzet als het verlies zien stijgen.
Het verlies steeg van 2,8 miljoen euro in het vierde kwartaal van 1999 naar 13 miljoen euro, terwijl de omzet verdrievoudigde tot ruim 52 miljoen euro. Volgens financieel directeur Massimo Cristofori maakt Tiscali dit jaar nog verlies, maar schrijft het bedrijf in de loop van 2002 zwarte cijfers.
Over het gehele boekjaar gemeten kwam het verlies voor Tiscali uit op 42,3 miljoen euro tegen 5,7 miljoen euro in 1999. De omzet kwam uit op 452 miljoen euro. Die stijging kwam vooral door de overnames van World Online, Liberty Surf en Excite Italië. Eind vorig jaar telde Tiscali vier miljoen abonnees.
Tiscali, dat eind vorig jaar voor bijna 2,5 miljard gulden aan kredietfaciliteiten had, wil dit jaar doorgroeien. Niet tot een omzet van één miljard euro, zoals het bedrijf eerder zei, maar naar een omzet van 800 miljoen euro. Het bedrijf wil die groei realiseren door overnames. Daarbij zijn internetbedrijven in Duitsland en Groot-Brittannië de belangrijkste doelen, zei Cristofori gisteren bij de presentatie. Hij benadrukte dat Tiscali nog steeds overtuigd is van de toekomst van gratis internet, hoewel het bedrijf daarnaast ook betaalde internetdiensten met extra’s gaat aanbieden.