Door omstandigheden besluit H. Smeets zijn besturingssysteem te upgraden, van Windows 98 naar Windows 2000. Ondanks zijn goede wil wordt hij welhaast gedwongen het rechte pad te verlaten.
Er waren wat problemen met mijn printer. De tekst op het scherm kwam in rare lettertekens op papier te voorschijn. In ieder geval was het niet datgene wat ik wilde. Dus opnieuw de driver geïnstalleerd. Dit leverde niets op. Dan nog maar eens gekeken naar de besturingssoftware Windows. Misschien moest een en ander nog eens extra geïnstalleerd worden. Ik had Windows 98, standaard met de pc meegeleverd. Waar was die cd ook alweer? Niet te vinden. Wat nu gedaan ? Juist op dat moment hoorde ik het aardige spotje van Microsoft op de radio, waarin een ondernemer werd gevraagd naar de groei van zijn bedrijf, en of hij wel voldoende licenties had aangeschaft. Illegaal kopiëren is immers diefstal. Het spotje sprak me wel aan, omdat het zo’n vanzelfsprekende situatie aan de kaak stelt. Dus dacht ik: dit is meteen een goed moment om de laatste upgrade te kopen van zowel Windows 2000 als van het Office-pakket. De vorige versie was alweer van enige tijd terug. Een nieuwe versie zou meteen het probleem oplossen van gemailde files die ik niet lezen kon. Dus naar de winkel gesneld. En daar sta je dan. Moet je nou Windows Millennium aanschaffen of Windows 2000 Professional? Ik koos uiteindelijk voor het laatste. De millenniumwisseling was al voorbij en een ‘professioneel’ pakket sprak me wel aan. Ook zou ik dan het Office-pakket Professional kopen met Word, Excel, Power Point, enzovoort.
Na het overhandigen van zo’n 1.300 gulden exclusief BTW, mocht ik me de gelukkige ‘gebruiker’ van de software van Microsoft noemen. Een dag later begon ik aan de installatie van Windows 2000. Verhip….hij doet het niet! Het scherm toonde de opwekkende tekst: "De taal van deze installatie van Windows verschilt van de taal die u installeert. De upgrade is niet beschikbaar." Snel de helpdesk van Microsoft gebeld. Na enige tijd werd ik teruggebeld door iemand van de support-afdeling. "Oh ja, u heeft de Engelse versie van Windows 98, en u heeft de Nederlandse versie gekocht. De upgrade werkt daar niet op. Dus u moet terug naar de winkel."
Zou ik dan zo stom geweest zijn om iets over het hoofd te zien bij de aanschaf ? Nogmaals de doos zorgvuldig bestudeerd. Daar staat toch duidelijk op dat de upgrade geschikt is voor Windows 95-98-NT Workstation 3.51-NT Workstation 4.0. Nergens een woord over de taal. Dus aan mij lag het niet. Gelukkig. Terug naar de winkel. "U kunt geen software ruilen, ook al heeft u die gisteren gekocht."
Dan maar even met Microsoft bellen. Na 47 minuten aan de telefoon gehangen te hebben, – "ja het is een moeilijk probleem" – werd mij de Microsoft-policy duidelijk gemaakt.
"Het is spijtig maar u kunt niet ruilen. Jammer van de upgrade, maar gooit u die maar in de vuilnisbak." Weg 569 gulden exclusief BTW.
Ik heb kenbaar gemaakt dat ik niet voornemens was een tweede upgrade-gebruiksrecht à 569 gulden te kopen voor één licentie. "Tja…dat is uw probleem."
Dus rest mij maar één conclusie. Als je iets koopt, wil je ook graag dát krijgen waarvoor je betaalt. Zelfs bij Microsoft. In dit geval een upgrade van mijn besturingssoftware. Kennelijk wil Microsoft dat ik een illegale kopie maak om, voor het door hen vastgestelde koopbedrag, toch te kunnen upgraden naar Windows 2000 Professional.
H. Smeets Eindhoven Benieuwd naar de mening van Microsoft over deze kwestie vroegen we het bedrijf om een reactie, die we hieronder weergeven.
Om meteen met de deur in huis te vallen: Meneer Smeets is niet correct geholpen, niet door zijn leverancier en ook niet door de helpdesk van Microsoft. Hiervoor bieden we onze oprechte verontschuldigingen aan. Ons beleid is eenvoudig: wie een Microsoft-upgradeproduct koopt en onverhoopt een probleem ondervindt vanwege een verschil in taal, kan binnen zeven dagen het pakket omruilen voor een versie die wel correct werkt. De klant moet dit rechtstreeks met de leverancier – de winkel of de dealer – regelen. In het geval van de heer Smeets is de winkel dus helaas in gebreke gebleven.
Als een dealer niet tot inruil bereid is, kan de klant zich tot Microsoft wenden. Vervolgens beoordelen wij per geval of de klant terecht reclameert en indien dat zo is, ruilen wij het pakket om. Voor zover wij uit de ingezonden brief van de heer Smeets kunnen opmaken, komt hij in aanmerking voor het omruilen. Wij zullen direct contact opnemen met de heer Smeets en zijn probleem zo snel mogelijk verhelpen.
Tot slot willen we nog reageren op de – weliswaar ironische – suggestie dat Microsoft tot illegaal kopiëren aanzet. We willen hier toch expliciet duidelijk maken dat Microsoft in geen enkel geval het maken van illegale kopieën stimuleert of accepteert. Het blijft een feit dat het illegaal – zonder licentie of toestemming – gebruik en kopiëren van software strafbaar is. Microsoft speelt een voortrekkersrol in het stimuleren van dit besef bij bedrijven en consumenten. Wie onze
producten legaal gebruikt kan aanspraak maken op service, inclusief de verzekering dat wij alles zullen doen om eventuele problemen op te lossen.
Aurelia van den Berg,
Microsoft Nederland