De Tweede Kamer wil dat Kennisnet sneller wordt aangelegd. Vorige week maanden politici minister Loek Hermans tempo te maken. Eind deze maand hadden alle scholen op het onderwijsnetwerk moeten zijn aangesloten. De deadline is verschoven naar december. "Kennisnet is niet morgen af", verweert Hermans zich.
De aanleg van het netwerk is net zo’n ingrijpende verandering voor het onderwijs als de invoering van de euro voor het bedrijfsleven, vindt VVD-woordvoerder Oussama Cherribi. "In één jaar tijd 41 duizend scholen aansluiten is nogal wat." Alle scholen voor het eind van deze maand op het onderwijsnetwerk aansluiten is gewoon een te hoge doelstelling, wil hij maar zeggen. Dat wil hij de minister niet kwalijk nemen.
De kosten zijn volgens de VVD’er niet gelijk verdeeld over alle scholen: sommige worden op kosten gejaagd met telefoontikken terwijl andere voor een vast bedrag via de kabel surfen. Het bedrijfsleven mag wat hem betreft de inbelkosten sponsoren.
Cherribi is het enige kamerlid dat vorige week donderdag de minister niet vraagt Kennisnet sneller te realiseren. De ontwikkeling van programma’s op het netwerk verloopt te traag, vindt bijvoorbeeld CDA’er Joop Wijn. "Elke keer heeft de minister veel ideeën, maar er is nauwelijks concrete progressie." Wanneer komt de minister met draadloos internet voor scholen, wil Pvda’er Marleen Barth weten – zodat kinderen hun nek niet breken over alle kabels.
Mohamed Rabbae (Groenlinks) kent nauwelijks leerkrachten die met Kennisnet werken. Hij vergelijkt het netwerk daarom met spoorrails waarop her en der wat wagonnetjes rijden. "Dat leerkrachten niet met e-mail weten om te gaan is schokkend." De lerarenopleiding zouden ict als verplicht onderdeel moeten opnemen.
Leesbaarheid
De leesbaarheid van de tweede voortgangsrapportage is matig, vinden de parlementsleden. Het is een rijstebrij van woorden, stelt Lambrechts: "Een klassiek voorbeeld van hoe je door de bomen het bos niet kan zien." Ook Rabbae veegt er de vloer mee aan: "Er moeten meer feiten in, nagekeken door boekhouders."
Het rapport is al verouderd voor het bij de Tweede Kamer belandt, vindt Wijn, die vergeefs zoekt naar cijfers over het aantal aangesloten scholen, het gebruik door leerlingen en het aantal nieuwe educatieve softwarepakketten. Cherribi is als enige mild: "De minister heeft greep op de materie, de rapportage is helder."
Hermans reageert met een grap: "Het is geen omgevallen boekenkast, het rapport is een computeruitdraai." Hij wijst de Tweede Kamer terecht – hun haastige spoed is niet goed. Zijn bezoek aan het onderwijsnetwerk in Canada leerde hem dat scholen tijd nodig hebben om de mogelijkheden van ict op te pakken. "Canada en de Scandinavische landen lopen op ons voor waar het gaat om de aanleg van het onderwijsnetwerk. Maar nergens in deze landen zijn er goede didactische invullingen."
Open source
D’66 woordvoerster Ursie Lambrechts wil dat de minister meer doet om gebruik van ‘open source’ software in het onderwijs te stimuleren. Volgens haar bewijzen toepassingen er in Denemarken dat met Free BSD en Linux snel prima producten zijn te ontwikkelen. "Het is goedkoop, snel en goed."
Digitaal spieken
"Wat doet het ministerie om straks het digitale spieken en pesten tegen te gaan?" Dat wil woordvoerder voor de VVD Oussama Cherribi weten. Volgens hem moet er een handvest komen dat de rechten en plichten van het gebruik van Kennisnet vastlegt. "We moeten de kleine burgers opleiden voor de digitale toekomst."
Rijbewijs
Pvda-kamerlid Marleen Barth wil dat leraren van Kennisnetscholen verplicht zijn hun computerkennis op te poetsen. "Binnen tien jaar moeten alle leerkrachten op een fatsoenlijke manier met ict kunnen omgaan." De ambities van de minister moet op dat punt wat haar betreft hoger zijn.