De inzet van internet als business-kanaal is vaak alleen een technologische exercitie. Zakelijke aspecten raken ondergesneeuwd.
Dit zegt Gerard Wijers, oprichter en directeur van Ordina Institutes.
Voor de Telegraaf-groep zette Ordina Institutes een project op om Telegraaf-lezers via sms- en email-berichten advertentie-informatie te laten ontvangen vóór het uitkomen van de krant. "Dit experiment moet uitwijzen of lezers geïnteresseerd zijn in deze dienst", aldus Wijers. "Na ruim een jaar kijkt de onderneming of de dienst in trek is bij consumenten. Zo niet, dan wordt de zaak opgedoekt."
"Er zitten meestal geen ondernemers op dit soort projecten. Vragen als wat wil je bereiken, wat rechtvaardigt de investering, zijn nogal eens overgeslagen, omdat er meer nadruk lag op de technische aspecten van projecten. Door de resultaten niet te meten hebben veel bedrijven de controle verloren over de effectiviteit van hun investeringen. Tegenwoordig is er een tegengolf te bespeuren bij de raden van bestuur in Nederland. Investeringen in het online medium worden kritischer bekeken, omdat internet de naam heeft gekregen dat het altijd gratis moet zijn. Maar wat levert het op?"
Volgens Wijers heeft het medium volop zakelijke mogelijkheden. Het kan bedrijven aanzetten tot productverbetering. "In het project voor de Telegraaf-groep is er een kruisbestuiving tussen internet en papier. De organisatie is aan het kijken of personalisatie van informatie, dat op websites met bijvoorbeeld software van Broadvision te realiseren is, ook in drukvorm gestalte kan krijgen. De krant onderzoekt of lezers behoefte hebben aan een krant die op hun maat gesneden is."