Topman Steve Ballmer van softwareconcern Microsoft krijgt een nieuwe rechterhand. De huidige chef van de consumentendivisie, Rick Belluzzo (47), neemt binnenkort de functie van chief operating officer (coo) over van Robert Herbold (58), die met pensioen gaat.
Met de benoeming van Belluzzo wordt binnen Microsoft de tweede belangrijke managementwisseling in een jaar doorgevoerd. Het is de bedoeling dat Belluzzo na zijn benoeming een aantal taken overneemt van ceo Steve Ballmer. Daarbij gaat het onder meer om het aansturen van de business strategie, de directe business operaties, de verkoop en de marketing. Bovendien gaat Belluzzo zich bemoeien met de activiteiten van Microsoft die buiten het terrein vanpersonal computing liggen.
In een verklaring maakte Ballmer duidelijk dat hij zich meer wil gaan richten op de strategische koers van Microsoft en dat hij daarbij nauw wil samenwerken met oprichter Bill Gates, alsook met de managers van de diverse productdivisies. Daarbij gaat het om Jim Allchin, Jeff Raikes en Bob Muglia die verantwoordelijk zijn voor de platform-, productiviteits-, de zakelijke en de softwareservices.
Belluzzo’s opmars binnen Microsoft volgt nadat hij in 1999 via Silicon Graphics – waar hij topman was – bij het concern werd binnengehaald. Sindsdien heeft Belluzzo zich als hoogste baas van de consumententak beziggehouden met de ontwikkeling en marketing van MSN, de Xbox en Ultimate TV. Bij al deze initiatieven gaat het tot dusverre nog niet om bewezen succesnummers. Zo moet MSN het nog steeds afleggen tegen America Online als het gaat om het aantal abonnees.
Tijdens zijn coo-functie bij Microsoft zal Belluzzo waarschijnlijk intensief te maken krijgen met de juridische perikelen rond het softwareconcern. Uiteraard is er de lopendeantitrust-rechtszaak tegen Microsoft over Windows, maar inmiddels heeft de federale rechtbank ook vraagtekens geplaatst bij de recente alliantie met Corel, waarmee een bedrag gemoeid is van 135 miljoen dollar.